|
|
-
Emner: 222,357
-
-
Medlemmer: 41,680
Velkommen til vores nyeste medlem, muimana

-
Sun Mar 25, 2012, 17:47
Juniorbruger
Køn:

3g modem som evt. kan sidde på taget af sommerhus?
Jeg har et sommerhus, hvor jeg meget gerne vil have en billig god internet forbindelse. Hvis jeg står inde i huset med min iPad med et Oister simkort, så har jeg næsten ikke forbindelse, men hvis jeg står udenfor med den, så kan jeg måle en forbindelse på ca. 7mbit.
Jeg vil derfor høre om det er muligt at sætte et 3g/4g modem op på taget af sommerhuset, og så sende signalet videre til en router, som man trådløs kan connecte til? I min søgning har jeg kun kunnet finde indendørs 3g modem med indbygget router.
-
Sun Mar 25, 2012, 18:06
POWERbruger Tasterne er slidt
Køn:

Sv: 3g modem som evt. kan sidde på taget af sommerhus?
 Oprindelig postet af AndersJ200
Jeg har et sommerhus, hvor jeg meget gerne vil have en billig god internet forbindelse. Hvis jeg står inde i huset med min iPad med et Oister simkort, så har jeg næsten ikke forbindelse, men hvis jeg står udenfor med den, så kan jeg måle en forbindelse på ca. 7mbit.
Jeg vil derfor høre om det er muligt at sætte et 3g/4g modem op på taget af sommerhuset, og så sende signalet videre til en router, som man trådløs kan connecte til? I min søgning har jeg kun kunnet finde indendørs 3g modem med indbygget router.
En del af de Router hvor der indbygget 3G modems. Er der mulighed for at påmontere en udendørs antenne.
Er noget der normalt vis skal købes ved siden af.
Last edited by NetFreak; Sun Mar 25, 2012 at 18:11.
MVH: Brian
-
Sun Mar 25, 2012, 18:11
Der er nok ikke noget, som er helt "gratis" Hvis det skal være bygget ordenligt..
For mig at se er der 3 muligheder:
1.antenne på taget, med ledning til indendørs 3g moden+router
2.Usb modem monteret i vandtæt kasse på taget, men 5meter usb forstærkerkabel, tilsluttet til router indendørs.
3. sæt 3g modem+router i vandtæt kasse på taget af huset
ps, ellers vælg en anden udbyder til din iPad... 3/oister er langtfra godt dækkende
-
Sun Mar 25, 2012, 18:19
Juniorbruger
Køn:

Hvem vil så have bedre dækning?
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
-
Sun Mar 25, 2012, 18:23
 Oprindelig postet af pjldk
Hvem vil så have bedre dækning?
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
Kommer an på hvilken bredde+længdegrad du befinder dig på. Send evt en personlig besked med din adresse så skal jeg se om jeg kan komme med et bud
-
Sun Mar 25, 2012, 20:00
Normal bruger
Køn:

Oprindelig postet af bjarkehansen
Der er nok ikke noget, som er helt "gratis" Hvis det skal være bygget ordenligt..
For mig at se er der 3 muligheder:
1.antenne på taget, med ledning til indendørs 3g moden+router
2.Usb modem monteret i vandtæt kasse på taget, men 5meter usb forstærkerkabel, tilsluttet til router indendørs.
3. sæt 3g modem+router i vandtæt kasse på taget af huset
ps, ellers vælg en anden udbyder til din iPad... 3/oister er langtfra godt dækkende
Jeg har lige gjort det samme i min mors hus da en ADSL forbindelse max kan trække 4/0,5mbit og er ustabil.
Et usb-modem trækker så meget strøm at et usbkabel ikke kan være længere end 1 meter for at det virker optimalt. Allerede ved 2 meter virker det ikke.
#AndersJ200
Et 4G modem bruger to antenner. Det er derfor at man ikke kan tilslutte ekstern antenne på sådan et modem.
Jeg vil anbefale at købe en Dovado Tiny boks og bruge et usb modem. Et telia 4G modem med en lille datapakke vil være en god ide hvis altså telia har dækning ved dit sommerhus.
Så skal du placere både modem og router i en vændtæt elboks du evt kan sætte op i din antennemast. Så har du wifi dækning som dækker på hele din grund.
Jeg gik selv skridtet videre ude hos min mor og byggede en wokfi med et 4g modem. Ifl telia´s dækningskort er der intet 4G dækning og 4G modemet opretter uden wokfi´en kun forbindelse til 3G. Med min hjemmebygget 4G wokfi får hun 22/11mbit. Og det smarte ved en wokfi er at den virker ved alle frekvenser hvor eksterne retningsbestemte antenner kun virker ved et eller to radiobånd.
Jeg kan lave en lille guide og ligge nogle billeder op af min løsning hvis interessen er der.
-
Sun Mar 25, 2012, 20:53
 Oprindelig postet af TheE2X
Jeg har lige gjort det samme i min mors hus da en ADSL forbindelse max kan trække 4/0,5mbit og er ustabil.
Et usb-modem trækker så meget strøm at et usbkabel ikke kan være længere end 1 meter for at det virker optimalt. Allerede ved 2 meter virker det ikke.
et kabel med forstærker burde da virke, men ellers med garanti en powered usb hub 
Et 4G modem bruger to antenner. Det er derfor at man ikke kan tilslutte ekstern antenne på sådan et modem.
Den behøver da nødvendigvis ikke have mere en 1 antenne, det er jo ofte et kompromis, og hvis der er flere antenner er det jo bare en andenneudgang, ligesom indgangen på modtager chipsettet.
På Telia´s Huawei 4g modem, er der en antenneudgang
Jeg synes dog selv, modtageforholdene for dette huawei modem er ret elendige i forhold til ZTE modemmet... Dens indbyggede antenne må være udmålt til et andet frekvensbånd end 1800mhz eller have en dårlig modtager. Jeg har nemlig også kunne fange 4g signal med zte modem, langt langt væk fra telia´s 4g dækningsområde, og uden at bruge reflektorer osv... Men Huawei modemmet lader til at opfange dårlig, skal jeg selv have sendt tilbage tror jeg...
Jeg vil anbefale at købe en Dovado Tiny boks og bruge et usb modem. Et telia 4G modem med en lille datapakke vil være en god ide hvis altså telia har dækning ved dit sommerhus.
Så skal du placere både modem og router i en vændtæt elboks du evt kan sætte op i din antennemast. Så har du wifi dækning som dækker på hele din grund.
Jeg gik selv skridtet videre ude hos min mor og byggede en wokfi med et 4g modem. Ifl telia´s dækningskort er der intet 4G dækning og 4G modemet opretter uden wokfi´en kun forbindelse til 3G. Med min hjemmebygget 4G wokfi får hun 22/11mbit. Og det smarte ved en wokfi er at den virker ved alle frekvenser hvor eksterne retningsbestemte antenner kun virker ved et eller to radiobånd.
Jeg kan lave en lille guide og ligge nogle billeder op af min løsning hvis interessen er der.
Altid spændende med brugertilpassede løsninger
-
Sun Mar 25, 2012, 20:57
Køn:

hej
har du set dette indlæg med en billig løsning:
http://www.mobildebat.dk/showthread....light=MBRN3000
(se billed inlæg 4)
har også leget lidt med 3s mini modem E5830 men der er ikke lang række vide (men det kan køre uden 240 volt)
THeE2X vi vil geren se billder af din opsætning!!
chr
Samsung Galaxy S II I9100 (nu med tomtom for Android)(bibob)standby tlf ,Huawei Honor med onfone,
prepaid sim  range France, orange Italy. 2degrees NZ,
-
Sun Mar 25, 2012, 21:06
Køn:

Samsung Galaxy S II I9100 (nu med tomtom for Android)(bibob)standby tlf ,Huawei Honor med onfone,
-
Sun Mar 25, 2012, 21:52
Juniorbruger
Køn:

http://www.dovado.com/index.php?opti...d=78&Itemid=22
ja den ser god ud, skal boxen (antennen) sidde på taget? Hvor kan man købe den? synes ikke jeg kan se nogen steder at putte den i indkøbskurv
-
Sun Mar 25, 2012, 22:53
Normal bruger
Køn:

Min opsætning ser ud som føler
Wokfiantenne på antennemast
http://img718.imageshack.us/img718/1935/76642096.jpg
Lig mærke til at eldåsen sidder lidt skævt. Det er meningen fordi der er et drænhul i højre side at dåsen. Der går kun to ledninger ind i dåsen. Det ene kabel er et USB kabel til usb modemet og det andet er et netværkskabel som både levere strøm og sender data retur (POE) til i dette tilfælde en IP-telefon.
http://img848.imageshack.us/img848/7948/41969352.jpg
Et kig inden i eldåsen. Her sidder et Dovado usb router, en modificeret 12-24v -> 5v 2,1A bilomformer som i dette tilfælde fungere som POE transformer, strømstabiliseringskodensatore og strøjfiltre samt de div stik.
http://img696.imageshack.us/img696/2085/78779244.jpg
Set fra den anden side. Kappen til usb modemet er blevet fjernet. Denne kappe består af et tilskåret 50mm afløbsrør med en prop i (rettere på) enden.
http://img600.imageshack.us/img600/5972/60798721.jpg
USB modem monteret i wokfien set nedefra. I dette modem (Telia´s ZTE 4G modem) sidder der to antenner. Den ene antenne sidder i spidsen af modemet og den er placeret i wokfi´ens brændpunkt som er 4,5cm ude fra midten af wokfien.
http://img839.imageshack.us/img839/2227/72695072.jpg
Selve wokfien er en 36cm wok fra ikea. Jeg har regnet mig frem til at woken har et brændpunkt 4,5 cm ude hvorefter jeg har tjekket om det er korrekt ved at forre wokken med sølvpapir og rettet den direkte mod solen og målt hvor lyset bliver samlet med en tommelstok. Brændpunktet er det sted hvor radiobølgerne bliver koncentreret, det er her at antennen i usb modemet skal blive placeret. Derfor er det vigtigt at man finder ud af hvor antennen er placeret i usbmodemet så man kan placere det korrekt i wokfien.
Beskyttelsen til usbmodemet er lavet af et 50mm afløbsrør hvor der er monteret en prop fra en lightergas beholder på enden med to komponent lim.
Selve modemet er placeret i et stykke ledningskanal som er limet fast på en 50mm afløbsrørsprop med to komponent lim som igen er monteret i wokken med en møtrik. Jeg har både brugt pakninger samt silikonefugemasse til kabelgennemføringen og møtrikgennemføringen for at holde vand ude. Derudover er der placeret et lille drænhul for at være på den sikre side.
Dovadomodemet er placeret i en 150x150mm elboks som er købt i en elgrossist for elektrikere. selv med en så stor boks var det nødvendigt at modificere usbstikket så det fik en 90gr bøjning for at spare plads. Det er en god ide at placere selve dovadomodemet og elboksen en halv meter fra hinanden for at undgå interferens, i mit tilfælde afskærmer wokken for signalet fra hhv usb modemet og dovadorouteren så de ikke kan forstyrre hinanden. Selve elboksen kan også købes på nettet hvis man ikke har adgang til en elgrossist.
Jeg har valgt at køre med hjemmelavet POE så jeg kun skal trække et kabel op til wokfien og så jeg slipper for at have 230V oppe i antennemasten. Den nemme måde er at bruge pin 4,5,7,8 ved at lade være med at montere dem i RJ45 stikket og lade dem gå videre til i mit tilfælde en 12->5v omformer. Jeg har valgt at køre med en omformer pga jeg på den måde kan få stabiliseret spændingen til dovado routeren. Der er brugt 35 meter cat 5E netværkskabel og spændingsfaldet gør at routeren får en for lav spænding hvis jeg køre med 5v hele vejen uden en omformer.
Hvis der er interresse for det kan jeg oprette en lille guide til udendørs 3G og 4G samt hvordan man laver en wokfi.
Jeg beklager på forhånd div stavefejl og forkerte formuleringer. Jeg er super træt og på vej i seng.
Ps. er der nogen der ved hvordan man får vist sine billeder istedet for et link man skal trykke på for at få det vist?
Last edited by TheE2X; Sun Mar 25, 2012 at 23:05.
Grund: prøver at få mine billeder vist direkte i posten
-
Mon Mar 26, 2012, 10:09
Juniorbruger
Køn:

TheE2X: Mange tak for den flotte beskrivelse, men det er simpelthen en for besværlig løsning til mig. Jeg søger mere en løsning der virker ud af kassen, og som der evt. bare skulle sættes en simple udendørs antenne på.
Jeg har i dag snakket med Telia, og de påstår hårdnakket, at de har meget bedre dækning ved mit sommerhus end 3 på trods af at de er på præcis samme master om 3 i området. Jeg vil derfor prøve at købe et Telia kort, og smide det i min iPad 3, og tjekke om det virker bedre end Oister. Jeg forventer dog desværre det vil give samme resultatet som Oister. Det bliver først i påske jeg får testet Telias dækning.
Jeg er derfor stadig meget åben overfor gode foreslag til, hvordan man kan sætte et modem/anette på taget af mit sommerhus, hvis Telia ikke skulle dækkke godt nok indendørs. Indtil videre synes jeg det bedste bud er at købe et 3g modem, hvor det er muligt at sætte en ekstern antenne på.
Last edited by AndersJ200; Mon Mar 26, 2012 at 11:10.
-
Mon Mar 26, 2012, 11:18
Normal bruger
Køn:

Hvis du har dækning med 3 oppe på dit tag og telia´s mast er på samme placering som 3´s brude du også have hul igennem med telia.
Hvis telia bruger LTE på 1800Mhz på din mast vil du have bedre dækning end ved 3G på 2100Mhz da en lavere frekvens dækker længere væk fra masten.
Hvis jeg var dig ville jeg takke ja til Telia´s mobile wifi router og placere den i en elboks på taget. Det skulle være meget simpelt at sætte op da den kun skal have strøm og intet andet. Samtidigt vil du have god wifi dækning på hele din grund pga routeren er placeret højt og på et optimalt sted.
Når du efter 6 måneder er ude af dit abm kan du placere dit ekstrasimkort fra 3 hvis du har sådan et i routeren og få "gratis" internet i sommerhuset.
Dog vil jeg hvis jeg var dig lave en aftale med sælgeren fra telia således at du inden for 14 dage kan levere det hele tilbage hvis der imod forventning ikke skulle være dækning. Så er det bare at teste routeren oppe på taget før du køber elboks og div. ind.
-
Mon Mar 26, 2012, 11:28
Juniorbruger
Køn:

TheE2X: Telie har ikke LTE i det område. Men ellers lyder som en rigtig gode ide Jeg er dog nervøs for om wifi'en i den lille samsung router er stærk nok? Sommerhuset er et to etage murestenshus. Jeg vil derfor være nervøs for om wifi'en vil kunne nå godt nok ned i stuen? Men det kan selvfølgelig komme an på en prøve.
Vil det slet ikke være et problem, at have sådan en router i en vandtæt boks udenfor, selvom det måske er minus 20 grader?
Last edited by AndersJ200; Mon Mar 26, 2012 at 11:41.
-
Mon Mar 26, 2012, 12:56
Køn:

hej super tak for billder fra TheE2X!
der er ikke et øje tørt her fra!!
men en løsning der kræver lidt tid og penge?
måske er det en go ide med en vejlednig for nogle er VIL ha det til at virker? det må være den optimale løsning på at hente net "langt fra"
chr
-
Mon Mar 26, 2012, 13:02
Køn:

hej
I dette modem (Telia´s ZTE 4G modem) sidder der to antenner. Den ene antenne sidder i spidsen af modemet og den er placeret i wokfi´ens brændpunkt s
er det 4g modem antenne i spidsen? og Det "gamle" net i den anden ende?
chr
-
Mon Mar 26, 2012, 13:11
Køn:

-
Mon Mar 26, 2012, 13:26
Det er rigtig godt lavet TheE2X.
Dejligt at se lidt rigtigt teknisk nørd, på siden her igen.
Jeg har virkelig savnet det 
I de godt gamle dage, var det sådan noget der vi rodede med, men nu om dage er det næsten kun "pirat firmware" der er det vildeste her inde. Gaabb.
Men godt gået. Og rigtig spændende indlæg.
-
Mon Mar 26, 2012, 20:15
Normal bruger
Køn:

Lund og flychr: Tak for de flotte ord 
Løsningen uden router og modem har stået i ca 800kr. Det kan sikkert gøres billigere da jeg i udviklingen af denne løsning ændrede design flere gange efter jeg havde købt matrialer ind. Sådan er produktudvikling, det koster altid mere at udvikle end at producere. Tror man kan lave sådan en wokfi i samme kvalitet for 400-500kr.
Jeg tror at modemet bruger begge antenner til både 4G og 3G. Under testningen var der en forbedring af hastigheden og signalstyrken ved 4G lige meget hvilken af antennerne der var placeret i wokkens brændpunkt. Jeg valgte at bruge antennen i spidsen pga printkortet i modemet delvist "skygger" for antennen i midten.
Lund: Jeg savner også at læse danske tekniske nørdeblogs. Overvejer lidt at sætte gang i hjemmeeksperimenterne ved at lave nogle guides til udendørs 3 og 4G med og uden wok.
Ps: Det skal lige siges at den sorte strip som sidder i toppen af wokfien ikke holder noget. Den fungere som en sikkerheds line så hele wokfien ikke hænger og dingler i netværkskablet i tilfælde af beslaget skulle svigte.
AndersJ200: Det er godt nok et stort sommerhus du har dig. Tror ikke at en wifirouter på taget vil være nok til at dække i stueen. Du bliver nød til at fortælle mere om hvordan dit sommerhus er opbygget så jeg og de abdre kan hjælpe dig.
Hvis du har et loft vil jeg anbefale at du placere dit modem der og bruge en dovado tiny router. Fra dovado routeren trækker du så et netværkskabel ned til en anden router du har i stuen. Ved denne løsning vil du have fuld dækning med wifi i hele hytten og helt over til naboen hvis altså din nabo bor inden for en radius af 50 meter.
Hvis du intet loft har kan du stadig placere din dovado router i en elboks på taget og så trække et netværkskabel ned til en wifi router i stuen. Du også vælge istedet at købe en wifi repeater til stuen så du slipper for at trække kabler.
Ang frost så skulle dette ikke udgøre det store problem. Efter en 24 timers indendørs test målte jeg med et infrarødt thermometer at dovado routeren var 14gr varmere end rumtemperaturen og modemet var 16gr varmere, mens kassen var hhv 4 og 6 gr varmere uden på. Det betyder at modem og router minimum vil være 10 gr varmere ved stærk blæst pga kassen vil blive kølet ned til undendørstemperaturen af vinden samt være 16gr varmre ved vindstille.
Det betyder at router om modem max vil komme til at operere ved minus 10 gr i de fuldkommen ekstreme tilfælde hvor vi har minus 20gr og kræftig vind i Danmark på samme tid. Da luften i den vandtætte boks er varmere end undendørsluften vil fugtigheden være lavere end fugtigheden udenfor pga der er et lille drænhul der sørger for et meget lille luftudskift. Den kondens der måtte være vil kodensere på indersiden af selve boksen og ikke på selve udstyret pga det er ca 10gr varmere end den vandtætte boks inderside.
I tilfælde af hedebølge hvor det bliver 30gr vil udstyret max blive 50gr i de par timer hvor det er varmest hvis man regner med at solen også bidrager med noget varme. Det er varmt men ikke så varmt at udstyret tager skade og det er som sagt kun i det varmeste timer at det vil være så varmt inde i boksen.
Last edited by TheE2X; Mon Mar 26, 2012 at 20:22.
-
Mon Mar 26, 2012, 20:30
Juniorbruger
Køn:

Godt gået TheE2X, super beskrevet for andre der nu har/får lyst til et kanon gørdetselv projekt.
-arghhh
-
Mon Mar 26, 2012, 21:35
Juniorbruger
Køn:

TheE2X: Mange tak for dine udførlige svar, det er sgu virkelig klasse! Jeg er nok mest til at sætte en wifi repeater op, men har du ellers nogen præferencer for enten dovado tiny eller samsung 4g, andet end der er et RJ45 udgang på dovado tiny?
-
Mon Mar 26, 2012, 22:32
Normal bruger
Køn:

-
Tue Mar 27, 2012, 8:20
Køn:

hej
Overvejer lidt at sætte gang i hjemmeeksperimenterne ved at lave nogle guides til udendørs 3 og 4G med og uden wok.
lyder meget spændende!
chr
-
Tue Mar 27, 2012, 9:46
Jeg har i dag snakket med Telia, og de påstår hårdnakket, at de har meget bedre dækning ved mit sommerhus end 3 på trods af at de er på præcis samme master om 3 i området. Jeg vil derfor prøve at købe et Telia kort, og smide det i min iPad 3, og tjekke om det virker bedre end Oister. Jeg forventer dog desværre det vil give samme resultatet som Oister. Det bliver først i påske jeg får testet Telias dækning.
Der er en god chance for at Telia har ret, hvis udstyret sidder på samme mast. Mange steder dækker Telia nemlig med 3G på 900 MHz, hvilket giver en langt større rækkevidde.
Mvh. Johnny
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand wrong answers.
-
Sun Apr 01, 2012, 21:05
Juniorbruger
Køn:

jeg har nu købt sådan en DOVADO TINY. Jeg har fullrate mobilt bredbånd 300mb om måneden.
Men jeg kan ikke få internettet til at virke, men den kan godt oprette trådløs forbindelse til til min bærbar. Men når man søger på nettet bliver den ved med at logge ind på routerens hjemmeside.
Jeg har guidet igennem og prøvet de apn som man kan vælge , men fullrate var ikke en mulighed.
Fuldrate mobilt bredbånd med huawei 1550 og software "connect it"
fungere fint når usb sættes direkte i bærbar.
Har i nogle forslag
-
Sun Apr 01, 2012, 21:36
 Oprindelig postet af larsenan
Jeg har guidet igennem og prøvet de apn som man kan vælge , men fullrate var ikke en mulighed.
Har i nogle forslag
Fullrate APN er "internet" vælg bare TDC
Du skal også prøve at tilslutte modemmet med kabel til routeren
-
Mon Apr 02, 2012, 16:34
Juniorbruger
Køn:

man kan ikke vælge tdc i apn. Der er kun 4 muligheder oister og resten noget med tre.
men jeg har selv skrevet tdc.dk . uden det virker.
-
Mon Apr 02, 2012, 20:05
Køn:

hej
Men når man søger på nettet bliver den ved med at logge ind på routerens hjemmeside.
kan du ikke når du er logget ind laven en ny apn med de rigtige settings?
hvor er den købt ?
chr
-
Mon Apr 02, 2012, 21:02
 Oprindelig postet af larsenan
man kan ikke vælge tdc i apn. Der er kun 4 muligheder oister og resten noget med tre.
men jeg har selv skrevet tdc.dk . uden det virker.
Så har du sikkert købt den brugt af en der brugte den med 3´?
Når men du burde kunne oprette din egen APN.. du skal skrive "internet" i apn
-
Mon Apr 02, 2012, 21:37
Juniorbruger
Køn:

Tak for jeres svar og hjælp. jeg opdaterede Dovoda tiny til nyeste firmware , og så kom der flere muligheder i apn, og jeg kunne vælge tdc. Så nu virker det fint.
Jeg købte den som ny pa amazon til 331 kr inkl fragt. Men de har lige fordoblet prisen kan jeg se.
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_...VADO+&x=9&y=19
Lignende tråde
-
By pizzabager in forum Android forum
Svar: 11
Seneste indlæg: Mon Apr 12, 2010, 21:27
-
By Silvermann in forum iPhone & iPad
Svar: 19
Seneste indlæg: Fri May 29, 2009, 5:13
-
By michaelebeltoft in forum iPhone & iPad