PDA

Vis fuld Version : Garantiregler iflg. købeloven??

Lyd Doktoren
Sat Dec 16, 2006, 20:08
Hvordan er det nu liiige at garantireglerne er??

Jeg har hørt at der er 100% garanti DET FØRSTE HALVE ÅR uanset hvad.
Hvilket betyder at man kan aflevere sit defekte produkt og få det repareret /udskiftet uden at det koster noget????

Jeg står nemlig med en Navman ICN 520 købt d. 20-6-2006 i El-Giganten og den vil ikke finde GPS satelliter selvom om den står tændt en HALV TIME !!
Jeg vil så køre ud med den på mandag d. 18-12 og burde da derfor kunne få den reparet/udskiftet uden at det koster mig noget???
Hvis de nu IKKE finder en fejl og dermed påstår at den fungerer fint..hvad så??

bung
Sat Dec 16, 2006, 20:29
Du har ikke noget der hedder garanti ifølge købeloven.
Du har 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er der den såkaldte formodningsregel, hvor man formoder at evt. fejl/mangler har været tilstede fra starten af.

Hvis den fejler, skulle det ikke være noget problem at få udbedret fejlen.

Bendtsen
Sat Dec 16, 2006, 20:33
Hvilken bil har du? Og er Navmanen placeret i ruden i den halve time du nævner?

GrevBatman
Sat Dec 16, 2006, 20:33
Mjaa, i de første 6 måneder gælder den såkaldte formodningsregel. Altså der formodes at have været fejl på produktet fra start af - det er sådan set det eneste der gør sig gældende i de første 6 måneder...

Først vil jeg gerne vide om den har fungeret? (går ud fra det er et dumt spørgsmål, ellers havde du vel allerede kontaktet ElGiganten :))

Men det skal lige siges at det jo ikke er ElGiganten selv der tager sig af reperationen, det er et eksterne værksted den skal hen til - dog har jeg fået at vide at Navman er utrolig flinke til bare at bytte produktet for forhandlerne :)

Men så længe den ikke har lidt overlast på nogen måde, så tror jeg ikke du ska være urolig for det, du skal underskrive en seddel hvor du acceptere at det koster 300,- (mener jeg det er) såfremt der ikke findes nogen fejl, men hvis du siger at den ikke kan fange signal - så er det vel en fejl der er ganske nem at bevise :)

Går ud fra du har stået med den udenfor og ikke bare har haft den tændt i indenfor?

GrevBatman
Sat Dec 16, 2006, 20:35
Yderligere skal det siges at antennen på den nævnte model ikke er helt så følsom som man kunne håbe :)
Så kunne godt tænke mig at vide om du kun har haft den tændt indenfor eller i bilen (nogen gange kan det være nødvendigt med en ekstern antenne)

Morten N
Sat Dec 16, 2006, 20:35
Ja det er som andre nævnt ret vigtigt at du også har prøvet udenfor bilen, bl.a. Renualts varmedæmpende forrude kan gøre livet ualmindeligt surt for en GPS modtager.

Bendtsen
Sat Dec 16, 2006, 20:41
Ja det er som andre nævnt ret vigtigt at du også har prøvet udenfor bilen, bl.a. Renualts varmedæmpende forrude kan gøre livet ualmindeligt surt for en GPS modtager.

Ja, især i franske biler er den gal med! Mine forældre havde i en kort periode en Garmin i3 den måtte sidder oppe bag bagspejlet for at kunne få signal - derfor valgte de at få pengene tilbage...

Lyd Doktoren
Sat Dec 16, 2006, 21:51
Hvilken bil har du? Og er Navmanen placeret i ruden i den halve time du nævner?

Mazda 626 ´92 og der er ikke blevet skiftet rude.

JA!

Da den var ny gik der max 1 minut før den havde kontakt med satelliterne.

Det er her på det sidste at den er blevet så sløv.Var ved at være skyld i at svigerfar var ved at komme for sent til julefrokost fordi den ikke kunne finde signal.:roll:
Så det var den go´e gammeldaws metode med at spørge på en tankstation.;)

GrevBatman
Sun Dec 17, 2006, 8:15
Så det var den go´e gammeldaws metode med at spørge på en tankstation.;)

Hehe, når alt andet fejler... :)

Men som sagt tror jeg ikke du skal være det mindste bekymret for du kommer til at betale noget, du smutter bare op og fortæller dem om problemet. Så skal den sikkert lige smides ind til reperation - du kan muligvis også låne en gps i mellemtiden hvis det er...

Hvis du er rigtig heldig vil Navman bare ombytte den og du får i det tilfælde bare en ny, er lidt i tvivl om hvorvidt de ombytter den når den er et halvt år gammel, men det vil tiden jo vise :)

Lyd Doktoren
Sun Dec 17, 2006, 14:51
Hehe, når alt andet fejler... :)

Men som sagt tror jeg ikke du skal være det mindste bekymret for du kommer til at betale noget, du smutter bare op og fortæller dem om problemet. Så skal den sikkert lige smides ind til reperation - du kan muligvis også låne en gps i mellemtiden hvis det er...

Hvis du er rigtig heldig vil Navman bare ombytte den og du får i det tilfælde bare en ny, er lidt i tvivl om hvorvidt de ombytter den når den er et halvt år gammel, men det vil tiden jo vise :)

Ja og nu kommer det underlige:
Satte den i forruden i mindst 1 time uden at den fangede signal.Skulle lige så et smut i Kvickly og klapper antennen ind og lægger den ind i et lille rum under radioen mens den er tændt.Da jeg kommer ud fra butiken er der hul igennem indtil jeg sætter den på plads i holderen,så ryger signalet.

Men det lyder godt at Navman er flinke til at ombytte uden de større problemer. Så jeg håber på det kan lade sig gøre.

Lyd Doktoren
Tue Dec 19, 2006, 7:02
Lige en update til jer som sidder med tilbageholdt åndedræt i umenneskelig spænding :D :wink:

Jeg kørte ind til El-giganten og forklarede mit problem. Jeg blev spurgt om jeg havde opdateret den og det havde jeg naturligvis. Så skrev manden på en seddel og stak mig den med ordene" så kan du gå ind og finde en ny GPS".
Navman ombytter hvis opdateringen ikke løser problemet da det så er en hardware fejl:D

Så jeg vendte glad hjem med en Mio C510 istedet for.:mrgreen:

Så Grev Batman...du var inde på noget af det rigtige....

GrevBatman
Tue Dec 19, 2006, 9:20
Hehe, fint fint :)

Hvilken ElGigant var du inde i?

Og god fornøjelse med den nye GPS :)

Lyd Doktoren
Tue Dec 19, 2006, 10:48
Hvilken ElGigant var du inde i?

Odense,hvor den osse var købt.