PDA

Vis fuld Version : Hvad kendetegner en roman?

aun
Tue Nov 29, 2005, 14:06
Hvilke genretræk er der ved en roman i forhold til f.eks. en novelle?

Et eksempel kan være, at der altid er flere kapitler og man lærer personerne bedre at kende. Har i andre eksempler??

.:Goth:.
Tue Nov 29, 2005, 15:30
Romaner er meget længere end noveller

Tpdrengen
Tue Nov 29, 2005, 18:30
Ja, romaner er meget længere end noveller..
Så derfor lærer man vel også personerne bedre at kende..
Og der er vel også flere kapitler..

santa_clausDK
Tue Nov 29, 2005, 20:38
En novelle er jo typisk forholdsvis kort. Det er jo bl.a. noveller man læser i div. ugeblade. Derimod så er romaner, som allerede nævnt, længere end noveller, betydeligt længere endda

*Appeal*
Wed Nov 30, 2005, 10:45
Ordet "roman" kommer af udtrykket "lingua romana", der betyder folkesprog. Dette udtryk stammer historisk fra 1100-tallet, hvor betegnelsen blev brugt om fortællinger, der var skrevet på et særligt sprog, der blev benævnt netop "lingua romana". Det var et overgangssprog fra latinsk til fransk.

I Gads litteraturleksikon defineres en roman, som "en bredt anlagt fiktionsfortælling af større omfang med mindst en person, som regel flere, som man følger over et længere tidsforløb. Personerne er ofte skildret med udførlige personkarakteristikker og i forskellige miljøer. Handlingen, som kan rumme flere forskellige handlingsforløb er ofte bundet sammen af et plot (dvs. den konflikt, der er hele fortællingens omdrejningspunkt, min. anm.)".

Allerede 1200 år f.Kr. kendes romanlignende fortællinger fra ægypten.

Den romangenre, vi kender i dag har dog tydeligst sine rødder i middelalderens ridderromaner. Og især er den satiriske "antiridderroman" "Don Quixote" ofte nævnt, som den første rigtige "litterære" roman.

[Only registered and activated users can see links]

aun
Wed Nov 30, 2005, 11:58
Ordet "roman" kommer af udtrykket "lingua romana", der betyder folkesprog. Dette udtryk stammer historisk fra 1100-tallet, hvor betegnelsen blev brugt om fortællinger, der var skrevet på et særligt sprog, der blev benævnt netop "lingua romana". Det var et overgangssprog fra latinsk til fransk.

I Gads litteraturleksikon defineres en roman, som "en bredt anlagt fiktionsfortælling af større omfang med mindst en person, som regel flere, som man følger over et længere tidsforløb. Personerne er ofte skildret med udførlige personkarakteristikker og i forskellige miljøer. Handlingen, som kan rumme flere forskellige handlingsforløb er ofte bundet sammen af et plot (dvs. den konflikt, der er hele fortællingens omdrejningspunkt, min. anm.)".

Allerede 1200 år f.Kr. kendes romanlignende fortællinger fra ægypten.

Den romangenre, vi kender i dag har dog tydeligst sine rødder i middelalderens ridderromaner. Og især er den satiriske "antiridderroman" "Don Quixote" ofte nævnt, som den første rigtige "litterære" roman.

[Only registered and activated users can see links]

Jeg siger tusinde mange gange tak!!

Vest
Wed Nov 30, 2005, 12:35
Jeg siger tusinde mange gange tak!!

Husk at lave dine lektier selv næste gang !

aun
Wed Nov 30, 2005, 12:37
Shhhh... ikke så højt! :razz: