PDA

Vis fuld Version : Køling af processor i smartphones

Prof
Sun Oct 26, 2003, 16:31
Ja, nu f.eks. Den nye LG med 400MHz processor, eller bare SPV med 120MHz.. Det er jo lige så godt som min gamle Pentium2 Amitech med en kæmoe køler.. Hvordan bliver der kølet på en mobil processor, og er der overhovedet brug for det? Syntes det kunne være sjovt at finde ud af..

Torque
Sun Oct 26, 2003, 17:14
Min gamle SPV var der ingen særlig køling på. Processorerne er netop lavet sådan, at varmeudviklingen er meget lav. Derfor skal der ingen køling til :)

Claus
Mon Oct 27, 2003, 7:58
Men du ar afgjort inde på noget meget relevant her.

Med den hastighed, hvormed udviklingen sker, så vil der snart være behov for køling af mobil-smartphones - og der kan under ingen omstændigheder blive tale om aktiv køling (dvs. med blæser på), da en smartphone ligger i indelommer og eller tæt på kroppen i bukselommer etc. og derfor ikke kan have an aktiv blæser kørende.

Der kan KUN blive tale om enten passiv køling eller anden form for køling.

Passiv køling er køling med elementer, der let transporterer varmen væk fra hedeområdet. F.eks ser man nu om dage flere og flere passive kølere i stationære pc'er - jeg har selv lige købt 2 Zalman passive harddiskekølere, der består af en 5,25' aluminiums skinne på hver side, der på oversiden bliver ført sammen af 9 kobberrør med indvendig kølevæske, der konstant ligger og fordeler sig efter, hvor varmen er - og derved "griber" fat i denne varme og fordeler den ud over hele harddisken og leder den ud bagved.

Man ser det også på de nye AGP grafikkort, hvor store stykker aluminium og kobber fordeles ud over GPU (graphiacl processing unit) og rammen - og fører varmen væk gfra disse områder.
På CPU'en er der en stadig en aktiv køler (blæser), men jeg har f.eks lige købt den nyeste massive kobber køleprofil fra Thermal Right, og den er faktisk så effektiv, at CPU'en (Intel P4 3.0 GHz 800Mhz FSB) nu for første gang nogensinde kan køre med alm. kontor programmer i timevis uden at bliver over 60 grader varm.
Dette betyder, at vi bliver bedre og bedre til opfinde passive kølere, der effektivt fjerner varmen fra hedeområderne.

Problemet er blot, at i en mobiltlf vil der ikke være rum nok til, at denne varme effektivt kan føres væk langt nok fra hedeområdet, da apparatet er så lille i sin form.

Måske fremtiden vil byde på vandkøleløsnigner, hvor vand indvendigt siver rundt i bittesmå hulrum og fordeler varmen på denne måde.
Dette vil iøvrigt kunne kombineres på fornem vis med den nye form for selvopladning af batteriet, som man er i gang med.
Man er nemlig igang med at udvikle måder, hvorpå bateriet kan oplade sig selv på - bla. via vand, der gennemløber en mobiltlf - dette gennemløb kunne netop igangsættes af en vandkøleløsning, hvor en mini pumpe sætte vandet i gang, men den overskydende energi fra processerne i mobiltlf's processor kunne så fortsætte denen vandgennemstrømning og derved lave en smart 2i1 løsning, hvor både varmen fordeles og udskilles fra mobiltlf og samtidig lades batteriet i mobiltlf op automatisk.

Dette ligger 4-5 år ude i tiden.

Torque
Mon Oct 27, 2003, 8:08
Jeg tvivler på, at passiv køling nogensinde vil blive aktuelt. De folk der udvikler processorerne, laver dem netop sådan at varmeudviklingen slet ikke finder sted.

En PII varmede også en del engang, og krævede aktiv køling. En Xscale processor kører samme clock, men minder på ingen måde om en PII, da designet er meget nyere, og dens varmeudvikling lig nul.

Jeg tror det vil fortsætte sådan. Men okay, det er ikke til at sige hvordan tingene foregår om 5 år.