PDA

Vis fuld Version : For alle smarttelefoner

Emann
Mon Oct 11, 2004, 10:58
Er det rigtigt at hvis man laver en mørk baggrund på sin telefon, så skulle batteriet leve længere, da de dioder som er i skærmen jo ikke skal lyse op..

Jo mindre der skal lyse, jo mindre strøm må den vel bruge ?

Minimee
Mon Oct 11, 2004, 11:18
Det er rigtigt nok, på min P900 kan jeg sætte strøm besparrelse på, der laver den baggrunden mørk! :)

Emann
Mon Oct 11, 2004, 13:55
Ok hvor gør man det henne ??

dabp
Tue Oct 12, 2004, 13:06
Er det rigtigt at hvis man laver en mørk baggrund på sin telefon, så skulle batteriet leve længere, da de dioder som er i skærmen jo ikke skal lyse op..

Dioder laver lys, du mener vist at pixelsene i skærmen ikke skal lyse op og det sparer?

Tjaa, så vidt jeg ved skal der bruges lige meget strøm til alle farver, fordi, hvorfor skulle hvid kræve mere end andre? - Nogen med en logisk forklaring/begrundelse?

Zulu_DK
Tue Oct 12, 2004, 13:28

Da der sidder TFT skærme på de fleste nyere telefoner må det fungere på samme måde som med en TFT skærm til fx en bærbar:

Hver pixel lyser én farve, men ikke kraftigt. Det kraftige lys sørger baggrundslyset (backlight) for. Hvis man skruer ned for det vil man sikkert kunne spare noget batteri, men til gengæld mister man den klare skærm.

dabp
Tue Oct 12, 2004, 21:45
Da der sidder TFT skærme på de fleste nyere telefoner må det fungere på samme måde som med en TFT skærm til fx en bærbar:

Hver pixel lyser én farve, men ikke kraftigt. Det kraftige lys sørger baggrundslyset (backlight) for. Hvis man skruer ned for det vil man sikkert kunne spare noget batteri, men til gengæld mister man den klare skærm.

Se det lyder logisk...!

Aze
Wed Oct 13, 2004, 16:51
Det er ikke selve pixel'sne i skærmen der lyser op, men i dette tilfælde de LEDs der sidder som bagrunds-belysning!
Ligesom i mange LC display (liquid crystal display) sidder der noget baggrunds-belysning, og ved at slukke dette, eller blot reducere styrken, mindskes strøm-forbruget!