PDA

Vis fuld Version : I tvivl om root af Desire

Sider : [1] 2 3

kroogar
Mon May 31, 2010, 20:56
Ok - nu bliver jeg nødt til at stille et par spørgsmål, der har naget mig omkring root af Desire.
Jeg har sådan en svend og vil gerne root'e den og tænker at jeg vel så ligeså godt kan smide Froyo på den med det samme.
Så melder spørgsmålene sig:

Jeg vælger en tilfældig guide (fx denne: [Only registered and activated users can see links]).
Min mobil er fra Telia og *ikke* operatørlåst.
1. Skal jeg foretage mig noget som helst med mit SD kort (mit gæt er nej)?
2. Vil jeg kunne lægge appz over på SD kortet uden at skulle igang med en eller anden kompliceret APPS2SD guide bagefter?
3. Vil jeg få en mobil hvor alt (måske lige med undtagelse af kameraet) virker 100%? Også med HTC Sense?
4. Jeg kan se der ligger en Froyo her: [Only registered and activated users can see links] Hvordan installerer man den på sin mobil? Er det "bare" at gentage sidste step i Pauls guide på modaco.com? Med DeFrost_04.zip i stedet for rootedupdate.zip?

Pyh... jeg bliver helt svedt ved tanken om alt det, der skal gøres.

Håber der er nogen, der har tid og overskud til at svare på ovenstående.

På forhånd tak

./kroogar

arndt
Mon May 31, 2010, 21:18
er lige med på en lytter

drkoch
Mon May 31, 2010, 21:24
Jeg vælger en tilfældig guide (fx denne: [Only registered and activated users can see links]).
Min mobil er fra Telia og *ikke* operatørlåst.
1. Skal jeg foretage mig noget som helst med mit SD kort (mit gæt er nej)?
2. Vil jeg kunne lægge appz over på SD kortet uden at skulle igang med en eller anden kompliceret APPS2SD guide bagefter?
3. Vil jeg få en mobil hvor alt (måske lige med undtagelse af kameraet) virker 100%? Også med HTC Sense?
4. Jeg kan se der ligger en Froyo her: [Only registered and activated users can see links] Hvordan installerer man den på sin mobil? Er det "bare" at gentage sidste step i Pauls guide på modaco.com? Med DeFrost_04.zip i stedet for rootedupdate.zip?

1) Ja du skal partitionere før du installerer A2SD (men først efter du har rootet. Der er en vejledning på modacos forum under desire (så vidt jeg husker). Før du kan roote skal du følge Modacos vejledning til punkt og prikke... altså lave et goldcard (ikke svært)
2) Når du har gjort punkt 1 vil alle apps automatisk ligge på dit SD kort. Du kan ikke vælge hvor de skal installeres.
3) Jeg har bare lagt den rom på fra Modaco (altså den originale m. root). Og den er fuldstændig som den du allerede har, dog med root muligheder. Der er dansk etc. Kameraet virker perfekt. Ingen problemer.
4) Jeg ville ligge standard rommen på først for at se det hele kører. Så ville jeg bagefter finde vejledningen på XDA. Men det er som du siger, så hvis du helst vil have froyo fra start, så gør det. Det er kun på froyo rom'en kameraet ikke virker.

Jeg rootede min uden at kunne det helt store omkring de her ting. Det tog ca 1 time inkl en masse læsning :-)

kroogar
Mon May 31, 2010, 22:03
1) Ja du skal partitionere før du installerer A2SD (men først efter du har rootet. Der er en vejledning på modacos forum under desire (så vidt jeg husker). Før du kan roote skal du følge Modacos vejledning til punkt og prikke... altså lave et goldcard (ikke svært)

Så forstår jeg bare ikke hvorfor der står at et Goldcard kun er til operatørlåste telefoner!?! Hvor finder jeg en guide til at installere A2SD?

3) Jeg har bare lagt den rom på fra Modaco (altså den originale m. root). Og den er fuldstændig som den du allerede har, dog med root muligheder. Der er dansk etc. Kameraet virker perfekt. Ingen problemer.

Er det den, der rootedupdate.zip vi snakker om her?

Tak for svarene

s7yler
Mon May 31, 2010, 22:15
En ting er sikkert du SKAL lave et Goldcard for at kunne roote, men det er også blevet mega nemt med GoldCard Tool v0.0.5. Guide finder du her [Only registered and activated users can see links]

Først EFTER den komplette "root" af mobilen, ligger du så Custom ROM på via Recovery, men husk inden da at lave en Nandroid backup inde under Recovery.

wonram
Mon May 31, 2010, 22:50
super tråd, så os der ikk er så hurtige lige kan få slået det sidste fast. hehe;)

1: hvad er det præcis et goldcard gør?? er et bare en partition så man kan ligge apps på sd-kortet, eller har jeg misforstået noget??

2:det er ikk for at være vanskelig men når der bliver snakket om noget ville jeg være glad for de link som fx her:

1) Ja du skal partitionere før du installerer A2SD (men først efter du har rootet. Der er en vejledning på modacos forum under desire

wonram
Mon May 31, 2010, 22:59
lige en hurtig aftenbøn, hvis der er en der skulle ha for meget tid her i ugen så ville jeg og nok også mange andre sætte stor pris på hvis der var en der ville lave en video guide på youtube omkring root og goldcard og ROM flash...
amen:mrgreen:

kroogar
Tue Jun 01, 2010, 6:05
En ting er sikkert du SKAL lave et Goldcard for at kunne roote...

Det er noteret.

...men husk inden da at lave en Nandroid backup inde under Recovery.

Hvis jeg nu er ligeglad med at geninstallere de apps jeg benytter er en backup vel ikke nødvendigt? Kontakter og kalender bliver jo sync'et fra min Google Apps account.

kroogar
Tue Jun 01, 2010, 6:16
men husk inden da at lave en Nandroid backup inde under Recovery.

Googlede lige Nandroid Backup og fandt denne tråd: [Only registered and activated users can see links]

Igen bliver jeg lidt skræmt. Så skal jeg have en Linux box for at kunne køre Nandroid Backup? Og Nandroid kører fra PC'en? Og der skal ikke installeres noget på mobilen (ud over at den skal være rooted og startet i Recovery mode)?

Altså:

1. Lav Goldcard - uanset om mobilen er operatørlåst eller ej.
2. Root iht. guide
3. Backup Nand med Nandroid Backup 2.0
4. På med CustomRom (som fx DeFrost_0.4 Froyo)

Og så bonusspørgsmålet: Hvad sker der når (hvis?) HTC kommer med en officiel Desire Froyo update? Kan den så lægges på?

Sorry guys - men jeg er stadig nervøs for at ødelægge noget :-/

jakobs
Tue Jun 01, 2010, 7:09
Goldcard er ikke nødvendigt hvis den ikke er brandet eller låst, men er altid godt som en ekstra hjælp!
Jeg har DeFrost 0,4 på min, og det svinger bare max!
Der er var lige 4-5 Force close i starten men efter det blev det bare hurtigere og hurtigere og køre rigtigt godt nu!
Der er nogle små fejl endnu i det, fx skal man lave om på en instilling i kamaeraet og så virker det fint nok.
App2sd fungere også rigtigt godt, dog skal du lige have en terminal på mobilen hvor du skal skrive:su .dernæst: pm setInstallLocation 2. Så ligger den selv apps på sd kortet. dit kort skal være i fat32 format.
Dog skal du være opmærksom på at widgets SKAL ligge på mobilen, så når de er installeret skal du flytte dem over på mobilen.
Og så er alt på engelsk, skal man lige vende sig til, og der er ingen radio og hvis man har play kan sangene ikke afspilles af en eller anden grund, og så er der ingen sense eller nogle af widgets derfra på.
Men jeg er super godt tilfreds og det passer til mit behov:)

jakobs
Tue Jun 01, 2010, 7:12
Hov! nandroid backup laves i recovery menuen under backup! Den kan drille lidt første gang og sige not complete "run recovery-etellerandet.sh" ved mig havde den lavet en backup, men prøv evt. at reboot og så gå i recovery menuen igen og prøv igen.

kroogar
Tue Jun 01, 2010, 7:23
Hov! nandroid backup laves i recovery menuen under backup! Den kan drille lidt første gang og sige not complete "run recovery-etellerandet.sh" ved mig havde den lavet en backup, men prøv evt. at reboot og så gå i recovery menuen igen og prøv igen.

Dvs. der er noget, der skal installeres på mobilen for at køre Nandroid? Hvad og hvordan gør man det? Jeg synes jeg læste mig til at man skulle køre en .sh fil - det må da være fra en Linux-datamat...

perevers
Tue Jun 01, 2010, 7:24
3. Backup Nand med Nandroid Backup 2.0

Og så bonusspørgsmålet: Hvad sker der når (hvis?) HTC kommer med en officiel Desire Froyo update? Kan den så lægges på?

Du skal ikke bruge Nandroid Backup 2.0 for at lave en Nandroid backup eller restore. Du installere jo en ny custom recovery som tillader dig at lave en nandroid backup/restore.
Tjek evt. billedet her (som er snuppet fra XDA) sådan ser recovery ud på min magic, og der er et punkt som hedder Backup/Restore, der laver man Nandroid
[Only registered and activated users can see links]
Sådan er det i hvertfald på HTC Magic, og kunne også forestille mig at det er sådan på Desire, har endnu ikke fået kigget på root af min Desire. Men der er nok nogle af dem der har rootet Desire som kan svare mere præcist på det.

Så vidt jeg ved, er det ikke noget problem at ligge HTC's egen update på efter man har rootet telefonen, Mener bare at hvis man gør det, så mister man root adgangen igen.

Edit: Sådan ser custom recovery også ud til Desire, tjek evt her: [Only registered and activated users can see links] Der er en recovery som kan bruges, og nogle dårlige billeder af hvordan menuen ser ud

kroogar
Tue Jun 01, 2010, 18:07
Æv :-(

Det gik selvfølgelig som jeg frygtede... Step 1 gik fint men step 2:

C:\r5-desire-root>step2-windows.bat
Desire Root Step 2

Pushing required files to device...

* daemon not running. starting it now on port 5037 *
* daemon started successfully *
error: device not found

Pushing update file to device sdcard - this may take a few minutes...

Now wipe and apply rootedupdate.zip from the recovery image menu.

Jeg har prøvet både ved at holde back knappen nede og gå i recovery og holde volume down i et nyt forsøg...

Jeg har prøvet både på en Win7 x64 og en XP 32 bit...

Nogen, der har nogen ideer?

Jeg slukkede den efter step 1 for at kunne komme til at tage batteriet og dermed SD kortet ud.

kroogar
Tue Jun 01, 2010, 20:32
:edit.
Jeg har lige genstartet den og kan godt tilslutte den min pc og se indholdet af sd kortet. Hmm... jeg er på herrens mark her. Nogen ideer til hvordan jeg får gennemført step 2? Og betyder det noget at jeg ikke udfører step 1 og 2 lige efter hinanden?

Tja så har jeg også prøvet med Tiny Core Linux med samme nedslående resultat.

jakobs
Tue Jun 01, 2010, 20:47
Og du har downloadet det der passer til din version? Altså enten 0.75.xxxx eller 0.80.xxxx.
Og når du bruger cmd prompten gør du det så som admin? (højre klik kør som admin)
Bruger du et goldcard?

kroogar
Tue Jun 01, 2010, 21:26
Og du har downloadet det der passer til din version? Altså enten 0.75.xxxx eller 0.80.xxxx.

Jeps!

Og når du bruger cmd prompten gør du det så som admin? (højre klik kør som admin)

Nej. Kan det være årsagen til fejlen?
Prøvede lige som admin - uden held :-(

Bruger du et goldcard?

Havde et Goldcard siddende i den da jeg udførte step 1. Da det var gået glat, slukkede jeg den, skiftede til det oprindelige kort mobilen blev leveret med, prøvede step 2 - og så startede balladen :-)

kroogar
Wed Jun 02, 2010, 5:51
Jeg har fundet denne post: [Only registered and activated users can see links]

hvor der står at device not found i step 2 betyder at step 1 er fejlet.

Kan jeg uden problemer gentage hele operationen inkl. step 1 fra tiny linux? Eller er det et problem at jeg har udført step 1 i min windoze?

./kroogar

jakobs
Wed Jun 02, 2010, 13:28
Hmm det er ved godt nok ikk, men ville da gå ud fra man kan starte forfra, men som sagt er ved jeg det ikke helt.
Prøv at spørge på xda eller modaco forummerne!

jca1981
Wed Jun 02, 2010, 14:24
Så fik jeg også min Desire rooted, fik også fejl ved step1 i windows, men efter at have læst hvad andre havde gjort kunne jeg se at næste skridt var at prøve linux, der lavede den samme fejl men forsatte så det gjorde ikke noget.
så kan anbefale alle der får fejlen at boote på en ubuntu live cd eller ligende og smide root filerne på en usb stick og så køre det hele derfra, super smertefrit :)