PDA

Vis fuld Version : Ny telefon - fuld opladning før brug?

Miic
Fri Nov 13, 2009, 13:41
Hej allesammen :)
Jeg har netop bestilt min første iPhone 3GS 32GB efter min iPod touch (desværre) døde forleden.

Men jeg er lidt usikker på, hvordan jeg skal forholde mig over for batteriet på en ny telefon. Skal jeg lade den helt op før jeg bruger den og så lade batteriet rende helt ud - eller er det slet ikke nødvendigt?

Håber I kan hjælpe :)

Mvh,
Mic.

HSK2840
Fri Nov 13, 2009, 14:29
Sjat-lad den til du skammer dig.

sbc
Fri Nov 13, 2009, 15:31
Denne type batterier er opladet 40% når de forlader fabrikken, fordi det er præcis den opladning, der bevarer det bedst. Første opladning skal være komplet. Gerne en time eller to efter opladning er afslutte ifølge mobilen, da den sidste smule går smertefuldt langsomt for ikke at skade batteriet og diverse producenter så vælger blot at "runde op" på indikatoren.

Brug derefter mobilen til batteriet er så fladt, at den slukker selv. På denne måde indlæres både max og min og kaldes derfor en kalibrering. De fleste producenter anbefaler at man gentager denne process ca en gang om måneden. Derudover påstås det at være ok at klatlade resten af tiden, selvom nogle af os har andre erfaringer. Søg evt efter batteri-tråde her på forum efter yderligere info.

Ovenstående gælder alle lithium batterier, hvis nogen skulle være i tvivl.

Og så et stort tillykke med din nye iPhone :-)

Miic
Fri Nov 13, 2009, 15:58
Tusind tak for det suveræne svar, sbc! Det var lige hvad jeg havde behov for at vide. Men det betyder vel at jeg ikke kan få lov at synce min iPhone med iTunes før batteriet er løbet ud første gang, gør det ikke? Eller hvordan hænger det lige sammen?

Igen - tak for svaret! Sætter enorm stor pris på det :)

John Doe
Fri Nov 13, 2009, 16:25
Denne type batterier er opladet 40% når de forlader fabrikken, fordi det er præcis den opladning, der bevarer det bedst. Første opladning skal være komplet. Gerne en time eller to efter opladning er afslutte ifølge mobilen, da den sidste smule går smertefuldt langsomt for ikke at skade batteriet og diverse producenter så vælger blot at "runde op" på indikatoren.

Brug derefter mobilen til batteriet er så fladt, at den slukker selv. På denne måde indlæres både max og min og kaldes derfor en kalibrering. De fleste producenter anbefaler at man gentager denne process ca en gang om måneden. Derudover påstås det at være ok at klatlade resten af tiden, selvom nogle af os har andre erfaringer. Søg evt efter batteri-tråde her på forum efter yderligere info.

Ovenstående gælder alle lithium batterier, hvis nogen skulle være i tvivl.

Og så et stort tillykke med din nye iPhone :-)

Sikke dog en gang dumt pladder!

Jeg har aldrig nogensinde i hele mit liv ladet mine mobiler efter det du skriver i dit indlæg. Men alligevel har mine batterier aldrig fejlet noget. Jeg går med min mobil på mig hver eneste dag og jeg bruger radioen i min telefon - mellem 8 og 10 timer hver dag. Og der er måske røget et par streger i løbet af dagen. I weekenden har jeg stadig fuldt batteri selvom jeg ikke har ladet på den.

sbc
Fri Nov 13, 2009, 17:25
I teorien vil du muligvis opleve reduceret batterikapacitet, hvis du tilslutter til iTunes før første komplette op/afladning. I praksis tror jeg ikke det betyder alverden, hvis du tager mobilen direkte fra opladeren efter endt første opladning og kobler den til iTunes.

Der er mere info om batterier, deres opbygning og hvordan de bedst behandles for at forbedre leve- og standbytid her http://www.batteryuniversity.com/

@nokia_n95
Det der niveau får du ikke mig ned på. Lær at tiltale andre ordentligt, så er meget nået. Ikke mindst for dine medmennesker.

John Doe
Fri Nov 13, 2009, 21:13
I teorien vil du muligvis opleve reduceret batterikapacitet, hvis du tilslutter til iTunes før første komplette op/afladning. I praksis tror jeg ikke det betyder alverden, hvis du tager mobilen direkte fra opladeren efter endt første opladning og kobler den til iTunes.

Der er mere info om batterier, deres opbygning og hvordan de bedst behandles for at forbedre leve- og standbytid her http://www.batteryuniversity.com/

@nokia_n95
Det der niveau får du ikke mig ned på. Lær at tiltale andre ordentligt, så er meget nået. Ikke mindst for dine medmennesker.

Hej sbc!

I forbindelse med hvordan mobilbatterier skal behandles kan man ved at læse dit link finde ud af at Li-Ion ikke skal lades som gamle nikkel-cadmiun batterier.

Jeg citerer:

"Lithium-ion is a very clean system and does not need priming as nickel-based batteries do. The 1st charge is no different to the 5th or the 50th charge. Stickers instructing to charge the battery for 8 hours or more for the first time may be a leftover from the nickel battery days. "

"Preparing new lithium-ion for use

Unlike nickel and lead-based batteries, a new lithium-ion pack does not need cycling through charging and discharging. Priming will make little difference because the maximum capacity of lithium-ion is available right from the beginning. Neither does a full discharge improve the capacity of a faded pack. However, a full discharge/charge will reset the digital circuit of a 'smart' battery to improve the state-of-charge estimation."

Her er det klart, at moderne batterier i mobiltelefoner IKKE skal lades helt op og aflades fuldstændigt for at bevare batteriet funktionsdygtigt.

Mere:

"Hints to long battery life

Limit the time at which the battery stays at 4.20/cell. Prolonged high voltage promotes corrosion, especially at elevated temperatures. (Spinel is less sensitive to high voltage than cobalt-based systems).

3.92V/cell is the best upper voltage threshold for cobalt-based lithium-ion. Charging batteries to this voltage level has been shown to double cycle life. Lithium-ion systems for defense applications make use of the lower voltage threshold. The negative is reduced capacity.

The charge current of Li-ion should be moderate (0.5C for cobalt-based lithium-ion).
The lower charge current reduces the time in which the cell resides at 4.20V. It should be noted that a 0.5C charge only adds marginally to the charge time over 1C because the topping charge will be shorter. A high current charge tends to push the voltage up and forces it into the voltage limit prematurely."

Det der forlænger batteriets levetid er:

Lad ikke batteriet ligge for længe fuldt ladet.

Oplad ikke batteriet fuldt, men oplad det næsten fuldt - det fordobler batteriets levetid. (Dette må man forvente at den medsendte oplader tager højde for)

Overlad ikke batteriet - det forkorter batteriets levetid da det korroderer. (Dette må man ligeledes forvente at den medsendte oplader tager højde for.)

Så jeg holder stadig fast i at din post er en gang dumt pladder. Jeg har intet at udsætte på dig, sbc. Jeg kender dig ikke, og har ikke noget imod dig. Men det er altså forkert det du skriver.

Gør som HSK2840 siger: Sjat-lad den til du skammer dig!

Og ydermere, så kan du udemærket lege med din nye telefon selvom den oplader for første gang.:mrgreen:

PS: Ovennævnte citater er sakset herfra:
http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm

SE_T630
Fri Nov 13, 2009, 22:04
Og hvis i lige ulejligede jer med at læse manualen til jeres iPhone ville i opdage, at der intet står om førstegangsopladning.

Finder i derimod en gammel manual til em telefon med NiCd eller Nimh batteri, så var det allerførste (efter diverse advarsler mod at spise den, putte den i microovnen osv) netop en beskrivelsen af vigtigheden af en fuld førstegangs opladning.

Så som der også skrives - det er betyder ikke noget med de nye Lithium batterier. Barë tag den i brug "out of the box".

Miic
Fri Nov 13, 2009, 23:30
Så forsøren - jamen det lyder jo rigtig godt! Jeg ville også være lidt ked af at vente så lang tid på at få gang i min nye telefon, så det er jeg super glad for at høre :D

Tak for jeres besvarelser - jeg sætter enormt stor pris på den tid I gider at hjælpe en novice som mig, haha! :)

sbc
Sat Nov 14, 2009, 10:22
Vis mig venligst det sted i min tekst, hvor jeg taler om priming? Jeg forklarer om kalibrering, IKKE priming. Jeg bruger endda ordet "kalibrering" og alligevel vælger du åbenbart at læse det som "priming"?

Citat: "a full discharge/charge will reset the digital circuit of a 'smart' battery to improve the state-of-charge estimation."

Citat: "Første opladning skal være komplet [...] Brug derefter mobilen til batteriet er så fladt, at den slukker selv. På denne måde indlæres både max og min og kaldes derfor en kalibrering"

Er der mon en vis lighed? Jeg guider spørgeren til at lave en kalibrering af batteriet, så han opnår fuld udnyttelse. På intet tidspunkt taler jeg om den priming, vi brugte før i tiden, hvor man satte mobilen til opladeren i 16-17 timer.

Jeg gør opmærksom på at ladespændingen falder for at beskytte batteriet, når dette nærmer sig sit max. Det er faktum. For at få fuldt udbytte af batteriet anbefaler jeg derfor, at man sikrer sig det er ladet FULDT op, ved at lade opladeren være tilsluttet lidt længere end normalt. På visse mobiler lyser ladelampen f.eks. grønt et par % FØR batteriet har nået max, grundet en 'grøn' bagtanke om at de sidste par procenter kan tage betydeligt længere tid end de første. Kommer batteriet ikke i max, er kalibreringen ikke korrekt udført og man får ikke fuldt udbytte.

Jeg anbefaler spørgeren at sætte mobilen til fuld opladning første gang i std oplader og derefter skifte over til iTunes for synk. Hvorfor? Fordi den medfølgende lader er på 1Ah, hvorimod USB lader med max 500mAh. Dermed opnår spørgeren en første opladning på ca. den halve tid.

Citat sbc: "Søg evt efter batteri-tråde her på forum efter yderligere info." Hvis man foretager denne søgning, vil man finde en anden batteritråd, hvor vi snakker om kalibrering. Min standbytid var nede på 3-5 timer, men efter en uges tid med kalibrering, steg den til over et døgns standby OG næsten 6 timers brug. DET er forskellen mellem klatladning og kalibrering i de ekstreme tilfælde, som iPhone desværre kan udsætte sine ejere for. For ja, iPhone har til tider store problemer med ikke-kalibrerede batterier. I samme tråd linker jeg til Apples eget forum, hvor mange brugere har lignende erfaringer. Der er lige nu 1.755 svar, fordelt over 118 sider, læst af 195.103 brugere.

Altså: Tager man et batteri i brug med klatladning UDEN AT KALIBRERE, får man ikke optimal standby tid. Dette er faktum!

I øvrigt stort tak til dette boards moderatorer for at acceptere den slags udgydelser. "en gang dumt pladder"??? Snart har I et nyt mobil.nu herinde! Jeg kommer her for have kontakt til nogle af de mere begavede brugere og for at hjælpe, hvor jeg kan. Bryder mig ikke at få smidt lort i hovedet af den grund!

jseverinsen
Sat Nov 14, 2009, 12:49
Ja tal pænt til hinanden. Det skulle jo gerne være tilladt at give gode råd. Og lave fejl. Det er på den måde vi bliver klogere. Jeg er blevet klogere af at læse denne tråd. Så tak for det alle 3

John Doe
Sat Nov 14, 2009, 22:53
Vis mig venligst det sted i min tekst, hvor jeg taler om priming? Jeg forklarer om kalibrering, IKKE priming. Jeg bruger endda ordet "kalibrering" og alligevel vælger du åbenbart at læse det som "priming"?

Citat: "a full discharge/charge will reset the digital circuit of a 'smart' battery to improve the state-of-charge estimation."

Citat: "Første opladning skal være komplet [...] Brug derefter mobilen til batteriet er så fladt, at den slukker selv. På denne måde indlæres både max og min og kaldes derfor en kalibrering"

Er der mon en vis lighed? Jeg guider spørgeren til at lave en kalibrering af batteriet, så han opnår fuld udnyttelse. På intet tidspunkt taler jeg om den priming, vi brugte før i tiden, hvor man satte mobilen til opladeren i 16-17 timer.

Jeg gør opmærksom på at ladespændingen falder for at beskytte batteriet, når dette nærmer sig sit max. Det er faktum. For at få fuldt udbytte af batteriet anbefaler jeg derfor, at man sikrer sig det er ladet FULDT op, ved at lade opladeren være tilsluttet lidt længere end normalt. På visse mobiler lyser ladelampen f.eks. grønt et par % FØR batteriet har nået max, grundet en 'grøn' bagtanke om at de sidste par procenter kan tage betydeligt længere tid end de første. Kommer batteriet ikke i max, er kalibreringen ikke korrekt udført og man får ikke fuldt udbytte.

Jeg anbefaler spørgeren at sætte mobilen til fuld opladning første gang i std oplader og derefter skifte over til iTunes for synk. Hvorfor? Fordi den medfølgende lader er på 1Ah, hvorimod USB lader med max 500mAh. Dermed opnår spørgeren en første opladning på ca. den halve tid.

Citat sbc: "Søg evt efter batteri-tråde her på forum efter yderligere info." Hvis man foretager denne søgning, vil man finde en anden batteritråd, hvor vi snakker om kalibrering. Min standbytid var nede på 3-5 timer, men efter en uges tid med kalibrering, steg den til over et døgns standby OG næsten 6 timers brug. DET er forskellen mellem klatladning og kalibrering i de ekstreme tilfælde, som iPhone desværre kan udsætte sine ejere for. For ja, iPhone har til tider store problemer med ikke-kalibrerede batterier. I samme tråd linker jeg til Apples eget forum, hvor mange brugere har lignende erfaringer. Der er lige nu 1.755 svar, fordelt over 118 sider, læst af 195.103 brugere.

Altså: Tager man et batteri i brug med klatladning UDEN AT KALIBRERE, får man ikke optimal standby tid. Dette er faktum!

I øvrigt stort tak til dette boards moderatorer for at acceptere den slags udgydelser. "en gang dumt pladder"??? Snart har I et nyt mobil.nu herinde! Jeg kommer her for have kontakt til nogle af de mere begavede brugere og for at hjælpe, hvor jeg kan. Bryder mig ikke at få smidt lort i hovedet af den grund!

sbc:

Det du henviser til her (markeret med fed skrift) har med "State of Charge" (SoC) at gøre.

Ifølge det jeg har læst mig frem til Battery University, så har SoC noget at gøre med hvordan batteriet melder tilbage hvor "opladet" det er - eller "afladet" om du vil. Hvis jeg skal oversætte den sætning markeret med fed i dit indlæg, så lyder det cirka sådan her: "en fuld afladning/opladning vil resette det digitale kredsløb af et 'smart' batteri for at forbedre State of Charge vurderingen (State of Charge = ladetilstand)"

I sætningen lige før det du citerer står der: "Neither does a full discharge improve the capacity of a faded pack." Jeg er klar over, at dette muligvis henviser til et batteri der er udtæret, men vælger at tro, at det også gælder for batterier der stadig er funktionsdygtige.

Ovennævnte er sakset under overskriften:

Preparing new lithium-ion for use

http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm

Angående 'smart' batterier er der lidt godnatlæsning her:
http://www.batteryuniversity.com/partone-17.htm

Angående "en gang dumt pladder"

Jeg vil gerne slå en gang for alle fast, at jeg ikke kender dig, sbc. Du kan være en flinker fyr. Det ved jeg ikke, for jeg har aldrig mødt dig. Jeg har ikke skrevet "en gang dumt pladder" som et personligt angreb mod din person.

Men jeg fastholder stadig at det er forkerte oplysninger om Li-ion batterier - og der mener jeg at det du skrev er en gang dumt pladder.

At du så vælger at tage det fortrydeligt op, det er din sag. Jeg vælger ikke at kommentere på din betragtning af min begavelse.

Skal en i øvrigt spændende tråd om batteriers funktion ende op i en gang mudderkastning, sbc? Det håber jeg ikke, for jeg har også lært ting af dig, som jeg ikke vidste, af dit link til Battery University

MVH PER:D

John Doe
Sat Nov 14, 2009, 23:12
Og så kom jeg lige til at læse lidt videre (ja, jeg sidder søvnløst og læser om batterier midt om natten :mrgreen: der MÅ et eller andet sted være noget mere spændende at tage sig til ;))

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

"A lithium-ion battery provides 300-500 discharge/charge cycles. The battery prefers a partial rather than a full discharge. Frequent full discharges should be avoided when possible. Instead, charge the battery more often or use a larger battery. There is no concern of memory when applying unscheduled charges."

Og her er det så, sbc, at du måske alligevel har lidt ret:

"Although lithium-ion is memory-free in terms of performance deterioration, batteries with fuel gauges exhibit what engineers refer to as "digital memory". Here is the reason: Short discharges with subsequent recharges do not provide the periodic calibration needed to synchronize the fuel gauge with the battery's state-of-charge. A deliberate full discharge and recharge every 30 charges corrects this problem. Letting the battery run down to the cut-off point in the equipment will do this. If ignored, the fuel gauge will become increasingly less accurate."

Her kommes der ind på at ladetilstanden (der bliver meldt tilbage til operativsystemet - i dette tilfælde en mobiltelefon) ikke svarer til batteriets faktiske ladetilstand. Og at man så derved opnår at telefonen hurtigere melder tilbage at batteriet er fladt og mangler mere strøm. Dette kan resultere i, at stregerne hurtigt forsvinder, men at telefonen lever ret længe på kun éen streg.

sbc
Sun Nov 15, 2009, 10:35
Så nu får jeg også skudt i skoene, at jeg har sagt et nedslidt batteri kan fixes ved at man op- og aflader det???

Jeg har ikke "lidt ret", jeg har helt ret! Selv Apple anbefaler at man af/oplader en gang om måneden, for at batteriet fungerer optimalt. Er man nysgerrig efter at se, hvad der sker, når batteriet ikke kan udnyttes ordentligt grundet problematisk kalibrering, vil jeg for 3. gang henvise til den anden tråd her på forum, hvor jeg mere end 5-dobblede min standbytid, efter en out-of-wack kalibrering. For de mere videnbegærlige kan xda-developers også anbefales, da HTC har haft store problemer i den retning.

Du misforstod mit første indlæg og længere er den ikke. Det her agter jeg ikke at bruge mere tid på, men håber bare at du fremover tiltaler andre på en mere passende måde og måske ikke er helt så hurtig til at dømme andre, hvis du ikke forstår den skrevne tekst.

Møgord kommer man ingen vegne med, selvom man sidder gemt bag en skærm. Synd at mods stadig ikke fanger den...

EDIT:
For lige at slå fast... Du misforstår hvad jeg siger, og det er en ærlig sag. Vi går galt af hinanden dagligt på det skrevne medie, da betoninger og mimik mangler. Problemet er de møgord, der bliver vedhæftet. Jeg bryder mig ikke om dem ikke i virkeligheden og jeg bryder mig ikke om dem ikke på det skrevne medie.

John Doe
Mon Nov 16, 2009, 5:21
Så nu får jeg også skudt i skoene, at jeg har sagt et nedslidt batteri kan fixes ved at man op- og aflader det???

Jeg har ikke "lidt ret", jeg har helt ret! Selv Apple anbefaler at man af/oplader en gang om måneden, for at batteriet fungerer optimalt. Er man nysgerrig efter at se, hvad der sker, når batteriet ikke kan udnyttes ordentligt grundet problematisk kalibrering, vil jeg for 3. gang henvise til den anden tråd her på forum, hvor jeg mere end 5-dobblede min standbytid, efter en out-of-wack kalibrering. For de mere videnbegærlige kan xda-developers også anbefales, da HTC har haft store problemer i den retning.

Du misforstod mit første indlæg og længere er den ikke. Det her agter jeg ikke at bruge mere tid på, men håber bare at du fremover tiltaler andre på en mere passende måde og måske ikke er helt så hurtig til at dømme andre, hvis du ikke forstår den skrevne tekst.

Møgord kommer man ingen vegne med, selvom man sidder gemt bag en skærm. Synd at mods stadig ikke fanger den...

EDIT:
For lige at slå fast... Du misforstår hvad jeg siger, og det er en ærlig sag. Vi går galt af hinanden dagligt på det skrevne medie, da betoninger og mimik mangler. Problemet er de møgord, der bliver vedhæftet. Jeg bryder mig ikke om dem ikke i virkeligheden og jeg bryder mig ikke om dem ikke på det skrevne medie.

Lige for en god ordens skyld vil jeg gerne påpege, at jeg ikke har skudt dig noget som helst i skoene! Lad nu være med at tage alting personligt!

Jeg skrev at JEG er klar over at det nævnte citat muligvis har med udtærede batterier batterier (hvilket jeg i øvrigt er blevet mere og mere overbevist om det ikke gør) men at JEG stadig vælger at tro, at det også gælder funktionsdygtige batterier. Hvor i denne sætning skyder jeg efter dine sko!?? Det kan da kun stå for min egen regning!

Jeg vil afslutningsvis gerne beklage, nej undskylde, min bemærkning om dumt pladder. Havde jeg kendt dig, sbc, ville jeg ALDRIG have brugt den vending. Det er du for tynd i glasset til at kunne tåle.

Jeg vender ikke tilbage til denne tråd, da jeg kan se at du, sbc, har helt styr på iPhones problemer med batteritiden. Jeg blev fanget i min latterlige forestilling om at Lithium batterier ikke skal lades efter de samme principper som de gamle Nikkel-Cadmium batterier, hvilket også er tilfældet - bare ikke når det gælder Apple. Er der mere, så er en PM velkommen.

Og angående mods, så tror jeg også at de har været indeover, men tråden her er faldet under bagatelgrænsen.

sbc
Mon Nov 16, 2009, 10:40
Blah blah blah... Du har glemt at følge op på teknologiens udvikling og kendte derfor ikke til kalibreringen af lithiumbatterier.

Jeg vil anbefale de nysgerrige at gå videre til den anden batteri tråd, hvor flere brugere lige nu afprøver kalibreringsteorien, med rigtig fine resultater. Det er forskellen på at tage viden til sig, eller at være bedrevidende og forkaste alt, man ikke selv kender til.

http://www.mobildebat.dk/showthread.php?t=163551