PDA

Vis fuld Version : Hvornår?....

Frank-E!
Mon Apr 26, 2004, 17:46
Hvornår kommer Sonofon, TDC og orange med mobilt bredbånd?....

Prof
Mon Apr 26, 2004, 18:14
"Mine kilder" siger efter sommerferien 2004. I hvert fald TDC.. Men Telia skulle vidst gern følge trop.

MorphDK
Mon Apr 26, 2004, 18:29
Kommer man så til at kunne bruge sin nuværende 3 telefon til videosamtaler på de andre net også?

Thue
Mon Apr 26, 2004, 20:01
Ja. UMTS er en standard og derfor kompatibel med andre selskabers UMTS net.

Prof
Mon Apr 26, 2004, 20:03
Ja. UMTS er en standard og derfor kompatibel med andre selskabers UMTS net.

Men det kommer self. an på om selskaberne kan lave en aftale sammen. Tror lige der går et stykke tid, før det kan bruges på tværs af selskaberne. Det er jo ligesom, det var med MMS.

g_man
Mon Apr 26, 2004, 20:09
staten sagde i 2001 at 3 ikke måtte dele deres master med andre selskaber, det ville være konkurence forværing.

men det havde sparet os for flere master :wink:

esbweb
Tue Apr 27, 2004, 1:20
... og så kommer sonofon altså ikke med 3G...
De fik ikke noget licens til det!
Det må "Nøjes" med EDGE... det er deres lappeløsning... det når bare absolute maks udnyttelsen af GSM nettet med den løsning.

Erroneus
Tue Apr 27, 2004, 3:05
Tjaa lappeløsning... så meget sagt. Det kan hurtigt vise sig at edge bliver mere populært end 3 pga. der findes ordenlige telefoner som har EDGE support. Og så langt er der ikke fra EDGE op til 3 at EDGE virker håblløst langsomt, så spørgsmålet er så om der når at komme noget andet inden de begge kommer rigtigt i gang.

g_man
Tue Apr 27, 2004, 5:12
nu kan 3G jo skrues op til omkring 2mbit. hvor EDGE max kan klare 200kbs.

evilguy
Tue Apr 27, 2004, 7:48
nu kan 3G jo skrues op til omkring 2mbit. hvor EDGE max kan klare 200kbs.

Ja, i teorien kan WCDMA klarer op til 2mbit.... Men som altid så er der tale om teori! I teorien så kan EDGE også klare >450 kbps.

Du sammenligner EDGE i praksis med WCDMA i teorien, og det holder ikke. Vi har endnu ikke noget "officielt" fungerende EDGE netværk i Danmark, men vent nu lige med at dømme EDGE ude, før det er lanceret.

... og så kommer sonofon altså ikke med 3G...
De fik ikke noget licens til det!
Det må "Nøjes" med EDGE... det er deres lappeløsning... det når bare absolute maks udnyttelsen af GSM nettet med den løsning.

Nu udtaler du dig om noget, som du IKKE ved noget om. SONOFON har jo før lagt op til, at de altid kan leje sig ind på en af konkurrenternes 3G net. Telias direktør har ligefrem budt SONOFON velkommen.

Soren_Helskov
Tue Apr 27, 2004, 10:50
Ja man kan da godt forstå Telia byder sonofon velkommen.
Det ville da være dumt andet med alle de kunder sonofon har... :)

MasterYeti
Tue Apr 27, 2004, 11:33
Som jeg har forstået EDGE (og korriger mig hvis jeg tager fejl) fungerer det som en form af komprimering af signalet over almindelig GPRS. Problemet ved den løsning er vel, at ikke alt kan krypteres ret meget. Et GIF billede eller en MP3 fil er sq ikke lige til at komprimere yderligere, og så opnår man jo kun almindelig GPRS hastighed.

evilguy
Tue Apr 27, 2004, 12:54
Jeg har efterhånden haft denne diskussion alt for mange gange (EDGE kontra WCDMA). Uden at pisse alt for meget på folk her i forumet så husk altid: SØG, LÆS og LÆR før I udtaler jer om noget, som I ikke ved nok om. Hvis ud føler dig ramt g_man, så må du meget undskylde :D

Hvis man har den nødvendige baggrundsviden, så er det alt andet lige lettere at se fordel og ulemper ved nye teknonlogier.

Så fik jeg det ud af systemet - hvis I absolut skal svine mig til, så brug venligt PB funktionen og hold denne tråd "ren".

Som jeg har forstået EDGE (og korriger mig hvis jeg tager fejl) fungerer det som en form af komprimering af signalet over almindelig GPRS. Problemet ved den løsning er vel, at ikke alt kan krypteres ret meget. Et GIF billede eller en MP3 fil er sq ikke lige til at komprimere yderligere, og så opnår man jo kun almindelig GPRS hastighed.

Der er du lidt fejl på den - du blander tingene lidt sammen, når du taler om komprimering af indhold (billeder og musik) og selve overførselshastighed. Den væsentlige forskel er ikke kun i komprimeringen, men mere i overførslen.

EDGE er en slags overbygning til GPRS. EDGE fungerer i princippet lige som GPRS, men der er nogle væsentlige forskelle. For det første så kan man med EDGE opnår op til 59,2 kbps pr. timeslot, hvor en standard telefon i dag kun opnår et sted mellem 13-20, hvis man er heldig. Man kan altså overføre 3-4 gange så meget data pr. timeslot. Og hvis man har 3 eller 4 timeslots til rådighed (som en normal telefon med GPRS har), så kan du selv regne dig frem til en ganske pæn hastighed via EDGE. Endvidere så er EDGE meget bedre til at finde den optimale overførsels hastighed og "komprimering". Det betyder i praksis at man opnår en mere stabil og hurtigere forbindelse end med GPRS.

EDGE leverer i teorien op til 473,6 kbps til den enkelte bruger. I praksis mellem 100-200 kbps.

Den store forskel mellem EDGE og WCDMA (3G) er at der er meget bedre load-balancing på WCDMA (tildeling af kapacitet hvor det er nødvendigt) og højere frekvens, som betyder at mere data kan overføres på samme tid til flere brugere. Men højere frekvens betyder også flere master, dyre drifts- og anlægsomkostning.

Læs evt. mere i denne tråd omkring forskellene mellem EDGE og WCDMA: http://mobildebat.dk/viewtopic.php?t=27705

Super UMTS
Thu Apr 29, 2004, 20:10
Hvis man gider, så læs denne pdf-fil

http://www.iec.org/online/tutorials/acrobat/umts.pdf

evilguy
Thu Apr 29, 2004, 21:15
Hvis man gider, så læs denne pdf-fil

http://www.iec.org/online/tutorials/acrobat/umts.pdf

På figur 3 i PDF filen kan man se forskellen i hastighederne mellem 2G, 2,5G og 3G teknologien. BEMÆRK: At det er den teoretisk hastighed, som bliver vist på figuren.

I teorien kan EDGE altså opnå 553,6 kbit/s og WCDMA 1920 kbit/s. Jeg har ikke helt sat mig 100 % ind i 3G endnu, men jeg ved allerede, at EDGE aldrig vil kunne opnå den teoretiske hastighed (at komme over 384 Kb/s er ret urealistisk).

Så til alle dem som stadigvæk mener at WCDMA kan downloade med 2 Mbit/s - I kan godt tro om igen. Man skal være heldig, hvis man bare kommer op over 1 Mbit/s :!: