PDA

Vis fuld Version : Kan to computere gå på nettet hvis man har en hub?

Benjamin.m.g
Mon Apr 05, 2004, 8:01
Ja.. som i ser i overskriften er jeg ikke den helt store computer geek.. Så det ville være lækkert hvis i lige ville hjælpe.
Hvis ikke det kan lade sig gøre vha hub, hvad skal jeg så gøre?
Vil nemlig bare købe en billig hub i netto så..!

Madsbuus
Mon Apr 05, 2004, 8:08
hvilken hub, hvilken i-net forbindelse?

apache157
Mon Apr 05, 2004, 8:19
Det der sælges i netto er en usb hub. Kan ikke lige huske om man kan lave et netværk ud af en usb hub. Det burde man kunne, men jeg har ikke prøvet det.. Men hvis jeg var dig ville jeg købe en switch eller en almindlig hub.

Benjamin.m.g
Mon Apr 05, 2004, 8:26
Ja det er en usb hub...?
Og har ADSl forbildelse fra Tiscali...!

Hvad er det lige jeg gør så?

Madsbuus
Mon Apr 05, 2004, 8:43
der skal være uplink på hubbet, for du kan komme på nettet , men du bør nok købe en switch i stedet

Benjamin.m.g
Mon Apr 05, 2004, 8:51
Okey... hva koster sådan en fætter?

Link.....bare være den billigste og sådan den ikke falder ud.. :)

Erroneus
Mon Apr 05, 2004, 11:47
Du kan ikke bruge en switch/hub hvis du kun har en ip til rådighed fra telia, men hvis du har flere skulle det ikke være et problem.

Hvad går du ind over? Et modem, router eller?

evt. snak med telia da de bedst kan foretælle dig hvad net du har og hvor mange ip adresser du har til rådighed.

Benjamin.m.g
Mon Apr 05, 2004, 12:13
Oki.. vil snakke med tiscali..
Troede bare det var lige meget hvis man sugede på den samme forbindelse... Forresten har jeg modem...!

Discoman
Mon Apr 05, 2004, 13:16
Oki.. vil snakke med tiscali..
Troede bare det var lige meget hvis man sugede på den samme forbindelse... Forresten har jeg modem...!

Okay så ring ind til Tiscali og sig til dem du gerne vil have lavet din forbindelse om så du for en Router med. Så sender de sådan en fætter til dig og det eneste du selv skal købe er en switch til 200-300kr... nemt er det..! :D

Benjamin.m.g
Mon Apr 05, 2004, 13:43
Koster det noget at få det lavet om til router?

Ik en der kan anbefale en switch??

Bunny0007
Mon Apr 05, 2004, 13:46
Det kan godt koste noget, er nok smart nok at høre først hvad det koster hos tdc koster det 250kr at leje en router hos dem også 25kr om måneden så i nogle tilfælde kan det godt betale sig at købe en router istedet da de kan fårs for en 250-350kr for en okay router.

2my
Mon Apr 05, 2004, 15:13
en hub kræver at den ene pc står tændt, for at den anden ka' gå online... Mener jeg...?

Og med en router / switch ka' du bare logge på uden bøvl..

Så meget lettere med router...

Er router og switch egentlig ikk det samme...?

Discoman
Mon Apr 05, 2004, 16:54
Er router og switch egentlig ikk det samme...?

Nej en HUB og Switch har samme funktion bare forskellige hastigheder..! Den HUB der bliver omtalt i dette inlæg er en USB-HUB og den skal på ingen måde forveksles med en Switch/Hub til LAN..! En router har den funktion at den kan lave en ip adresse om til flere ip adresser dvs. At hvis du for 1 ip adresse af din Udbyder kan du få den til at lave den om til alle de interne iper som man nu måtte have brug for, og på den måde koble flere computere på netværket da, hver computer skal have sin egen Ip. Hvis du tager en Switch og sætter på linien med 1 ip adresse kan kun en computer komme på..!

MagN
Mon Apr 05, 2004, 18:38
Vil det sige at det sagtens kan lade sig gøre at få 2 computere på internettet med Stofanet? Eller skal man betale 25 kr pr. month for en familie-opkobling !?

Discoman
Mon Apr 05, 2004, 18:40
Vil det sige at det sagtens kan lade sig gøre at få 2 computere på internettet med Stofanet? Eller skal man betale 25 kr pr. month for en familie-opkobling !?

Nu ved jeg ikke lige med Stofanet desvære..!

Jensb
Mon Apr 05, 2004, 18:56
der skal være uplink på hubbet, for du kan komme på nettet , men du bør nok købe en switch i stedet

Nej, der behøver ikke at være uplink på. En uplink port er bare en port hvor benene er monteret anderledes, således at man kan bruge et almindeligt netværkskabel til at forbinde to hubs/switches. Hvis der ikke er en uplink port, bruger man bare et krydset kabel til at forbinde to switches/hubs. Og ligeledes kan man altså også forbinde en hub til en ADSL forbindelse, selvom der ikke er uplink på, blot ved at vælge det rigtige kabel.

Iøvrigt er der ingen grund til at vælge en switch frem for en hub, til dette her formål. Hvis man kan få hubben billigere, så er det lige så godt i dette tilfælde.

Man får kun glæde af en switch, fremfor en hub, i større netværk. Fordelen ved switchen er at den husker hvilke porte de enkelte computere sidder på, så når to computere på netværket kommunikerer, så broadcastes der kun til disse to computere. En hub ved derimod ikke hvilke computere der er tilsluttet de enkelte porte, så når der skal transmitteres fra én pc til en anden, så bliver resultatet af pakkerne sendes til samtlige computere på netværket, selvom det så kun er den ene computer som modtager det. Dette betyder en større belastning af netværket. Men det er kun i større netværk med meget trafik at man vil kunne mærke forskel.

[Only registered and activated users can see links]

Madsbuus
Mon Apr 05, 2004, 20:48

Kan faktisk godt lade sig gøre, men kræver du er lidt kreativ :P
Du gør det du har 2 net kort i "værten" og her har du så dit stofanet tilsluttet og så har du et net kabel fra den til den anden, så kan du komme på nettet med begge, men kræver vist at værten bliver tændt først

MagN
Tue Apr 06, 2004, 13:59
Hehe okay, lidt for besværligt ! :cry:

MagN
Tue Apr 06, 2004, 13:59
Hehe okay, lidt for besværligt ! :cry: