PDA

Vis fuld Version : Plet eller bøde? :-/

Supa-Jay
Fri Apr 02, 2004, 22:17
Hvad ville I vælge, hvis I nu af en eller anden årsag fik en kæmpe bøde.
Ville I betale den, og leve usselt de næste mange år? Eller tage en uges tid i fængsel, og få en nasty plet på straffeartesten?

Grunden til at jeg spørger, er fordi at f.eks. APG er meget aktuelle i øjeblikket *skælve skælve*

Ps. Ved ik heeelt hvordan det forholder sig. Altså, hvis man får en bøde på 50'000 kr. så kan man tage X antal dage i fængsel som alternativ. Men det er heller ik det der er så vigtigt, det er meren pointen i det :wink:

// Supa-Jay

Discoman
Fri Apr 02, 2004, 22:22
Ville helt sikkert gå i fængsel. Ikke så langt fra hvor jeg bor har vi et lille hyggeligt åbent fængsel der hedder Kærshovedegård, der kommer man ud hvis man ikke kan betale. Det ville ikke røre mig at komme derud og sidde en måneds tid, da det fungere som et landbrug ville jeg fks. kunne komme til at kører i marken en hel månede. Og mht pletten, tror jeg det er de færeste bønder der tjekker straffe atester så jeg skulle nemt kunne finde arbejde.

Mobilsidendk
Sat Apr 03, 2004, 8:34
Alle bøder over 1000 kr ender automatisk på din straffeattest, uanset om du betaler den eller sidder den af.
Bøder forsvinder automatisk herfra igen efter nogel år, jeg husker ikke om det er 5 eller 10 år.

Jeg mener så bare ikke at du kan sidde en bøde af fra andet end det offentlige, fra en som APG er det bare en regning og ikke en bøde.

Du kan derfor ikke vælge at sidde regningen af så vidt jeg ved.
Jeg vil i stedetvælge at anmode om en afdrags ordning, det er muligt for andre penge indkrævere.

solgaard
Sat Apr 03, 2004, 9:07
kommer da meget an på hvad man har lavet..

EBP
Sat Apr 03, 2004, 9:23
Hvor meget ska man dele for at få en bøde på bare over 5.000 kr???

Supa-Jay
Sat Apr 03, 2004, 10:34

Prøv at kig lidt på det her link: [Only registered and activated users can see links]

1) Vederlag for ulovlig digital kopiering, 10 musiknumre a 20 kr., i alt 200 kr.

2) Vederlag for uploading, 4 musiknumre a 20 kr., i alt 80 kr.

3) Vederlag for tilgængeliggørelse for offentligheden, 65 musiknumre (links) a 20 kr., i alt 1.300 kr.

4) Vederlag for kopiering (downloading), 2.800 musiknumre a 20 kr., i alt 56.000 kr.

5) Erstatning for yderligere tab/ikke-økonomisk skade 57.580 kr.

I alt . . .115.160 kr.

// Supa-Jay

madsv
Sat Apr 03, 2004, 10:34
Jeg vedlægger lige straffelovens regler om forvandlingsstraffe.

§ 54. Når en bøde idømmes af eller vedtages for en domstol, træffer retten samtidig med bødens fastsættelse afgørelse om forvandlingsstraffens varighed. Når bøden er fastsat som dagbod, iagttages ved forvandlingsstraffens beregning, at 1 dags fængsel svarer til 1 dagbod, dog at forvandlingsstraffen ikke kan sættes lavere end 2 dage. Er bøden fastsat på anden måde, kan forvandlingsstraffen ikke sættes lavere end 2 dage og ikke højere end 60 dage. I særlige tilfælde kan forvandlingsstraffen dog forhøjes indtil 9 måneder.

Stk. 2. Er en del af bøden betalt, bliver forvandlingsstraffen forholdsvis at nedsætte, dog således, at en del af en dag regnes som en hel dag, og at forvandlingsstraffen ikke kan nedsættes under ovennævnte mindstetid. Er en del af bøden afsonet, men resten tilbydes betalt, tages ved beregningen af denne rest alene hensyn til de hele dage, hvori forvandlingsstraf er udstået.

Stk. 3. For bøder, der idømmes juridiske personer, fastsættes ingen forvandlingsstraf.

§ 55. Bøde på 10.000 kr. eller derunder, som er vedtaget efter tilkendegivelse fra politiet, afsones efter følgende skala:

Bøden:
Forvandlingsstraffen:

0 - 499 kr.
2 dage

500 - 999 kr.
4 dage

1.000 - 3.999 kr.
6 dage

4.000 - 5.999 kr.
8 dage

6.000 - 10.000 kr.
10 dage

For andre bøder, der ikke er idømt af eller vedtaget for en domstol, fastsættes forvandlingsstraffen af byretten i den retskreds, hvor den pågældende bor eller opholder sig.

Stk. 2. Bestemmelserne i § 54, stk. 1, sidste punktum, og stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

Mobilsidendk
Sat Apr 03, 2004, 11:08

Prøv at kig lidt på det her link: [Only registered and activated users can see links]

1) Vederlag for ulovlig digital kopiering, 10 musiknumre a 20 kr., i alt 200 kr.

3) Vederlag for tilgængeliggørelse for offentligheden, 65 musiknumre (links) a 20 kr., i alt 1.300 kr.

4) Vederlag for kopiering (downloading), 2.800 musiknumre a 20 kr., i alt 56.000 kr.

I alt . . .115.160 kr.

// Supa-Jay

OBS !

Bemærk - der står at det er et VEDERLAG - ikke en bøde.
Du kan KUN via retten få en bøde - ergo kan du ikke sidde regningen af.

Discoman
Sat Apr 03, 2004, 12:04

I alt . . .115.160 kr.

// Supa-Jay

OBS !

Bemærk - der står at det er et VEDERLAG - ikke en bøde.
Du kan KUN via retten få en bøde - ergo kan du ikke sidde regningen af.

Hvis du nu går i retten med dem og man taber, så skal Staten vist lægge ud for en, så man skylder staten penge også kan man sku godt komme ind og sidde.

Barracuda
Sat Apr 03, 2004, 14:39
Jeg har aldrig hørt om at staten skulle lægge ud.... sådan foregår det i hvert fald ikke i andre erstatningssager

stone dead parrot
Sun Apr 04, 2004, 1:00
Som andre allrede har bemærket så er det strafferetlige aspekt i at få APG på halsen underordnet iforhold til det civilretllige erstatningskrav de rejser. Et civilretligt krav kan man ikke "sidde af".

Med andre ord, det er ikke en bøde de udskriver, det er et tilbud om et forlig for ikke at trække folk i retten i et civiltretligt søgsmål (og formentlig, uden at kende mere til det, undlader de også at politianmelde hvis folk accepterer deres forlig)

jlock
Mon Apr 05, 2004, 8:36
Nu har jeg selv en lille plet på min straffeattest, og det er noget af det værste man kan få... Det er næsten umuligt at få arbejde nogle steder også selvom "pletten" er kommet på et latterligt grundlag!

Rammu
Mon Apr 05, 2004, 11:20
Nu har jeg selv en lille plet på min straffeattest, og det er noget af det værste man kan få... Det er næsten umuligt at få arbejde nogle steder også selvom "pletten" er kommet på et latterligt grundlag!

Ja, du har ret! For mig at se kan jeg ikke forstå at når folk først har udstået den straf, de har fået af en domstol, så fortsat skal bøde fordi de f.eks. ikke kan få arbejde. Fordi man kommer ud i et værtshusslagsmål skal man så diskvalificeres til at passe et alm. arbejde i butik osv?

Dog kan jeg godt forstå at visse brancher gerne vil sortere blandt deres nyansatte. F.eks. vil en bank, pengetransportfirma osv. nok ikke så gerne ansætte en tidligere bankrøver, ligesom en skole, børnehave osv. ikke vil ansætte en, der er dømt for pædofili.

Jeg synes at det skulle fastsættes ved lov at virksomheder ikke som udgangspunkt kan kræve en straffeattest fra folk. Dog kunne man lave en speciel arbejds-straffeattest, som kun vedrører det virksomheden beskæftiger sig med, jfr. de eksempler jeg nævnte før.

PS: Min egen straffeattest er uplettet (ellers havde jeg nok ikke nogen uddannelsesaftale med lige netop mit rederi).

Med venlig hilsen

Rasmus