PDA

Vis fuld Version : Bedste "børne" abonnement?

dadane
Fri Dec 28, 2007, 12:20
Hvad sker der når du ikke har flere penge på din taletidskonto?
Det afhænger af hvilket selskab du er hos!

Nogle vil gerne have det på en måde, - og andre på en anden. Og sjovt nok har jeg ikke set noget selskab der tillader dig at vælge.

Hvis din saldo er lav vil CBB hver gang du forsøger at ringe op minde dig om at du snart ikke har flere penge tilbage, - og når saldoen er tilpas lav (mindre end en krone?) så KAN du ikke lave flere opkald.
De afbryder også et opkald hvis du er midt i et!

Nogle vil finde dette vildt provokerende og træls. Andre en guds-gave til de der ikke selv kan administrere deres taletid.

Er der andre end CBB der har sådanne "børne" abonnementer?

(Jeg kalder det børneabo da jeg mest kan se det fordelagtige i det i forhold til børn. Jeg foretrækker selv den måde som BiBoB (så vidt jeg har forstået) virker. Kommer du under nul får du en besked, - og betaler du ikke inden 3 døgn får du en "bøde". Du kan naturligvis ikke tale vilkårligt meget efter du har ramt nul, - men en normal samtale kan godt gøres færdig og du kan også lave en ny. Men endnu bedre ville det da være hvis man kunne vælge. Men det er nok for meget forlangt).

Frank Rasmussen
Fri Dec 28, 2007, 12:27
Hvad sker der når du ikke har flere penge på din taletidskonto?
Det afhænger af hvilket selskab du er hos!

Nogle vil gerne have det på en måde, - og andre på en anden. Og sjovt nok har jeg ikke set noget selskab der tillader dig at vælge.

Hvis din saldo er lav vil CBB hver gang du forsøger at ringe op minde dig om at du snart ikke har flere penge tilbage, - og når saldoen er tilpas lav (mindre end en krone?) så KAN du ikke lave flere opkald.
De afbryder også et opkald hvis du er midt i et!

Nogle vil finde dette vildt provokerende og træls. Andre en guds-gave til de der ikke selv kan administrere deres taletid.

Er der andre end CBB der har sådanne "børne" abonnementer?

(Jeg kalder det børneabo da jeg mest kan se det fordelagtige i det i forhold til børn. Jeg foretrækker selv den måde som BiBoB (så vidt jeg har forstået) virker. Kommer du under nul får du en besked, - og betaler du ikke inden 3 døgn får du en "bøde". Du kan naturligvis ikke tale vilkårligt meget efter du har ramt nul, - men en normal samtale kan godt gøres færdig og du kan også lave en ny. Men endnu bedre ville det da være hvis man kunne vælge. Men det er nok for meget forlangt).

Det er et spørgsmål om hvilken platform man som service providere har valgt. CBB kører på IN platformen, der er realtime, vi kører med levering af CDR records (Oprindeligt omtalt som postpaid/prepaid). Der er fordele og ulemper ved begge platforme.

Du kan hos BiBoB dog vælge at have saldokontrol på, så det er på vores risiko at lukke ved 0. Det koster kr. 25 pr. mdr.

mobiljunkie
Fri Dec 28, 2007, 12:27
Tele 2 tank op har også sådan et "børneabb".
¨Når saldoen når nul, så kan man ikke bruge telefonen.

dadane
Fri Dec 28, 2007, 12:41
Det er et spørgsmål om hvilken platform man som service providere har valgt. CBB kører på IN platformen, der er realtime, vi kører med levering af CDR records (Oprindeligt omtalt som postpaid/prepaid). Der er fordele og ulemper ved begge platforme.

Du kan hos BiBoB dog vælge at have saldokontrol på, så det er på vores risiko at lukke ved 0. Det koster kr. 25 pr. mdr.

Hvad er fordelene ved det i har valgt?
Jeg vil da umiddelbart synes at det altid var at foretrække at have en live-opdateret konto.

Frank Rasmussen
Fri Dec 28, 2007, 12:46
Hvad er fordelene ved det i har valgt?
Jeg vil da umiddelbart synes at det altid var at foretrække at have en live-opdateret konto.

Bl.a. at vi ikke lukker på et bestemt sted, men giver det mulighed for at afslutte sine samtaler. Er man f.eks. ude at køre, er det lidt irriterende at man pludselig ikke kan ringe. Hertil kommer at IN platformen er dyrere at benytte.

dadane
Fri Dec 28, 2007, 12:50
Bl.a. at vi ikke lukker på et bestemt sted, men giver det mulighed for at afslutte sine samtaler. Er man f.eks. ude at køre, er det lidt irriterende at man pludselig ikke kan ringe. Hertil kommer at IN platformen er dyrere at benytte.

Ja! Den del er jeg med på, - men kan i ikke vælge at gøre det selv hvis i havde live data? Jeg mener, - det er jo lækkert altid at vide præcis hvad der står på kontoen, - men for de fleste også rart at kunne "låne" lidt.

Hvorfor er IN platformen dyrere at benytte? Er det teknisk dyrere at få live-data eller er det "bare" det program som er bygget op om det som er dyrere?

zapir
Fri Dec 28, 2007, 13:55
Jeg synes I glemmer at nævne at Bibob har mulighed for at man selv kan indstille 3 beløb hvor man ønsker en SMS, når saldoen passerer. Det kunne man jo f.eks. sætte til 5, 10 og 15kr. Det synes jeg er en glimrende funktion.

Frank Rasmussen
Fri Dec 28, 2007, 14:08
Ja! Den del er jeg med på, - men kan i ikke vælge at gøre det selv hvis i havde live data? Jeg mener, - det er jo lækkert altid at vide præcis hvad der står på kontoen, - men for de fleste også rart at kunne "låne" lidt.

Hvorfor er IN platformen dyrere at benytte? Er det teknisk dyrere at få live-data eller er det "bare" det program som er bygget op om det som er dyrere?

Forskellen er at du med IN ikke får data, men det styres af operatøren (Tiltænkt taletid, hvor man kun lige præcist får hvad man betaler for).

dadane
Fri Dec 28, 2007, 15:42
Jeg synes I glemmer at nævne at Bibob har mulighed for at man selv kan indstille 3 beløb hvor man ønsker en SMS, når saldoen passerer. Det kunne man jo f.eks. sætte til 5, 10 og 15kr. Det synes jeg er en glimrende funktion.

Det er det også, - men det er noget andet.

Da BiBoB ikke har live data vil jeg tro at du kan nå at pasere alle de 3 nævnte beløb før den opdager at det og begynder at udsende SMS'er. Ikke mindst hvis du ringer til et dyrt nummer (udland, 90-nummer, satellittelefon, ...)

blinx
Fri Dec 28, 2007, 16:32
Er der ikke noget med at alle udbydere skal tilbyde en saldo kontrol af en slags? Mener der var noget oppe om det engang. Forskellen er vel så bare som Frank siger om det er realtime eller en smule forsinket.

dadane
Fri Dec 28, 2007, 21:54
Er der ikke noget med at alle udbydere skal tilbyde en saldo kontrol af en slags? Mener der var noget oppe om det engang. Forskellen er vel så bare som Frank siger om det er realtime eller en smule forsinket.

Tjaeh, - forskellen for den der har abo er bare til at tage at føle på. Hvis din økonomi er sådan at du ikke bare kan betale det skyldige beløb med kort varsel koster det hos BiBoB, - men ikke hos f.eks. CBB

adelbro
Fri Dec 28, 2007, 22:57
kan man ikke lave et system for automatisk optankning for børn, hvor forældre kan bestemme et beløb på 50 eller 100 kr , som systemet automatisk tanker en gang hver 14 dg eller mdr, eller andet forudvalgt interval. som vi som forældre selv kan ændre på efter behov.
så vil der være styr på forbruget og kontoen vil sjældent gå i nul.
det kunne også være hver 10 dg. men samtidig sådan at der ikke bliver tanket så meget at der kommer til at stå mere end 150 kr før systemet selv forlængere perioden for auto optankning.

Banzon
Sat Dec 29, 2007, 11:17
Tjaeh, - forskellen for den der har abo er bare til at tage at føle på. Hvis din økonomi er sådan at du ikke bare kan betale det skyldige beløb med kort varsel koster det hos BiBoB, - men ikke hos f.eks. CBB

Så må man jo bare følge med i sit forbrug og f.eks. sætte advarsel til så man ikke ringer eller smsér når man ikke kan betale for det ;-)

dadane
Sat Dec 29, 2007, 12:11
Så må man jo bare følge med i sit forbrug og f.eks. sætte advarsel til så man ikke ringer eller smsér når man ikke kan betale for det ;-)

Misforstå mig ikke. Jeg har ikke brug for et "børneabo" og foretrækker da den måde som det virker på hos f.eks. BiBoB. Men jeg har forståelse for at der er nogen der har det anderledes, - og der er det ikke nok at få en SMS når "skaden er sket".

Men o.k. med tre forskellige beløbsgrænser man selv sætter bør det nok kunne lade sig gøre at undgå 'overraskelser'.

zapir
Sat Dec 29, 2007, 17:46
Jeg forstår udmærket godt hvad du mener. Jeg kender en pige der er hjerneskadet, hun fungerer i mange situationer normalt, men hendes økonomi kan hun slet ikke selv administrere, så den bliver administreret af en værge. Hun kan desværre heller ikke forholde sig til at når hun får en SMS om der er X kr. tilbage på kontoen, så må hun kun ringe så og så mange minutter før kontoen bliver lukket. Der er desværre ikke rigtig andre muligheder end saldokontrol.

noeyewar
Sat Dec 29, 2007, 19:28
jeg ærger mig nu også bragt over dette frank. jeg har to søskende (en lillesøster på 13 og en lillebror på 11) som begge nu er på taletid.
eneste grund til jeg ikke har flyttet dem over er at de virkeligt kan bruge mere end til 0, hvilket er et problem da de to ***unger ikke kan styre deres økonomi.

desuden ville jeg selv foretrække dette, jeg røg i -500 hos telmore sidste år fordi min pda telefon var hoppet af mit trådløse netværk og havde hentet podcasts over mobilnettet.

men nu kan jeg forstå at de hos cbb kan lukke ved 0, så bliver de nok rykket derover istedet for bibob (som ellers var planen).

dog beholder jeg selv bibob, da jeg godt selv mener jeg kan styre det:-)

forresten til andre der er interesseret i taletid koster det kun 80 øre/m og 20 øre per sms hos tdc, hvis man tanker op via nettet (mixit), og 69 øre i minuttet hvis man tanker mobiltid hos telia via nettet.
det er det de små rollinger kører på nu

noeyewar
Sat Dec 29, 2007, 19:34
forresten, nu har jeg hørt frank tale om et eller et eller andet fastnet konkurrent halløjsa næste år, kunne man ikke gå skridtet lidt videre og lave en familieløsning af en art?
vi har i alt 6 mobilabbodumenter i huset hvoraf de 4 af dem skal mine forældre holde rede på, og det kunne være så lækkert at have adgang til at tanke og se saldo for alle telefonerne fra et samlet sted.

hvis det kombineres med noget fastnet konkurrent kunne man vel også derindefra fx sætte op at familiens mobiltelefoner ringer hvis nogen ikke tager fastnettelefonen, evt en mulighed for forældrene for at blokere for mms/dataadgang (har jeg gjort ved at fjerne profilerne på telefonerne) osv.

derudover kunne det fx være nyttigt at telefonen selvfølgelig lukkes ved 0 kr, men at poderne stadig kan ringe til forældrenes mobil og fastnettelefonen i tilfælde af at skolebussen ikke kører.

i dag er der ufatteligt mange små unger der får telefoner, og jeg tror virkeligt det ville være et markede for sådan en familieløsning.

zapir
Sat Dec 29, 2007, 20:39
Noeyewear:
Det kan jeg sagtens se perspektiver i. Man kunne forestille sig at når barnets konto passerer et af de valgte beløb, så kommer der både en SMS til barnet og til forældrenes telefon. Fed tanke!
Men det skulle jo så nok kombineres med muligheden for at gå ind på kontoen for at spærre for opkald/SMS.