PDA

Vis fuld Version : Manglende celleinfo fra Sonofon

BLC79
Thu Dec 20, 2007, 19:23
Hej!

Efter jeg har skiftet over til BiBoB, der jo som bekendt benytter Sonofons netværk, fra UnoTel, der benytter TDC's netværk, så undre det mig at Sonofon ikke også udsender celleinfo. Både TDC og Telia gør det.

Er der nogen herinde der kender grunden til, at Sonofon ikke udsender celleinfo?

STIVAN
Thu Dec 20, 2007, 19:40
Hej!

Efter jeg har skiftet over til BiBoB, der jo som bekendt benytter Sonofons netværk, fra UnoTel, der benytter TDC's netværk, så undre det mig at Sonofon ikke også udsender celleinfo. Både TDC og Telia gør det.

Er der nogen herinde der kender grunden til, at Sonofon ikke udsender celleinfo?

Den havde jeg faktisk ikke lige tænkt på.. Slog også lige min til, og det dukker hellere ikke frem.

DJSanta
Thu Dec 20, 2007, 19:42
3 tilbyder det heller ikke...

BLC79
Thu Dec 20, 2007, 19:48
3 tilbyder det heller ikke...

Det er rigtigt. 3 tilbyder heller ikke celleinfo, men det har vist noget at gøre med, at celleinfo kun kan udsendes på GSM-nettet. Nu hvor jeg endnu har UnoTel er der celleinfo på GSM-nettet, men ligeså snart jeg er inde på TDC's UMTS-net forsvinder celleinfoen.

Der er åbenbart ikke lavet et celleinfosystem til UMTS-nettet generelt.

oleras
Thu Dec 20, 2007, 21:49
Hej!

Hej

Sonofon har aldrig brugt celleinfo ! - Kan huske en debat omkring dette for mange år siden, hvor nogen spurgte hos Sonofon, og svaret var vist at de mente at det ikke rigtigt kunne bruges til noget, så det havde de ingen planer om at udsende. - Og det har de så holdt lige siden :smile:

BLC79
Thu Dec 20, 2007, 22:14
Hej

Sonofon har aldrig brugt celleinfo ! - Kan huske en debat omkring dette for mange år siden, hvor nogen spurgte hos Sonofon, og svaret var vist at de mente at det ikke rigtigt kunne bruges til noget, så det havde de ingen planer om at udsende. - Og det har de så holdt lige siden :smile:

Okay. Det må så åbenbart være grunden.

Men det er nu alligevel sjovt at se hvilken sendeposition man er tilsluttet. Engang hvor jeg holdte middagspause i firmabilen var jeg i Tårup på Østfyn. Jeg holdte på en bakketop med direkte udsigt over Storebælt og dermed også Storebæltsbroen. Jeg vil gætte på, at der har været måske to kilometer til TDC's sendeposition i Tårup, som er placeret på en vindmølle. Alligevel valgte mobiltelefonen op til flere gange at koble sig på sendepositionen på Sprogø, som altså lå mange kilometer derude!

Og det kunne jeg så kun vide netop ved at TDC benytter celleinfo.

firenze_dk
Thu Dec 20, 2007, 23:09
Det passer ikke helt. SONOFON udsender i nogle områder en kort celleinfo. F.eks. Ballerup.

RocketCat
Fri Dec 21, 2007, 0:44
Men anyhoo, hvad i alverden skal man bruge det til?
For at se at antennen i Bruuns Galleri hedder "Bruuns Galleri"? eller "Bruuns Bro" på Bruuns Bro i Århus? (((((:

A. Lunde
Fri Dec 21, 2007, 6:37
Men anyhoo, hvad i alverden skal man bruge det til?
For at se at antennen i Bruuns Galleri hedder "Bruuns Galleri"? eller "Bruuns Bro" på Bruuns Bro i Århus? (((((:
Netop når Sonofon vælger at have FriZone som et godt tilbud til kunderne, er det da meget relevant at vide hvilken sendemast man foretager opkald fra!

Folk kan frit slå det til og fra, så jeg forstår ikke at Sonofon ikke bare vælger at sende denne info...

Blinklys
Fri Dec 21, 2007, 7:31
Efter hvad jeg blev belært i min tid som systemtester hos Siemens Mobile Phones, så er det kun på TDC's net der bliver sendt celleinformation ud - dvs. på kanal 050. Andet bliver det ikke brugt til i lille DK.

thedane03
Fri Dec 21, 2007, 11:36
Netop når Sonofon vælger at have FriZone som et godt tilbud til kunderne, er det da meget relevant at vide hvilken sendemast man foretager opkald fra!

Folk kan frit slå det til og fra, så jeg forstår ikke at Sonofon ikke bare vælger at sende denne info...

Kan stadig ikke se hvorfor det er relevant. Hvis du har et dækningsprob med din fri zone ringer du jo bare til kundeservice som ordner det...

Der er nogle muligheder med celleinfo som bliver brugt i udlandet mener jeg, men ikke noget de bruger i DK... Og nej jeg kan ikke huske hvilke muligheder, mener bare og have hørt noget om det...

Synes det er meget cool med celleinfo, men kun i en kortere periode... Kan ikke se hvad man skal bruge det til i det lange løb...

De gange jeg har været på et netværk der tilbyder det har jeg brugt det i ca en time og så slået det fra igen... Som jeg ser det er det bare mere info på standby skærmen som evt kan gøre ens eget baggrundsbillede mere kedeligt. Hvis det stod til mig skulle man også kunne vælge at fjerne operatørtekst i alle telefoner (og ikke kun bestemte modeller).

A. Lunde
Fri Dec 21, 2007, 11:46
Der der delte meninger om hvad man kan bruge celle information til.

Som jeg skrev tidligere, så forstår jeg ikke hvorfor de ikke bare sender informationen - så kan kundene selv vælge om de vil slå det til eller fra!

Jeg mener stadig at det kan være relevant at se hvor langt ens zone rækker udenfor hjemmet!

Telia sender i øvrigt også cell info, og har gjort det i en del år, så vidt jeg har erfaret...

Sidst af alt - jeg er ret ligeglad med hvad Sonofon gør og ikke gør... jeg holder mig primært til TDCs netværk med min primære telefon, alligevel!

firenze_dk
Fri Dec 21, 2007, 12:38
I prag kan man b.la. se flg. tekst når man går forbi den lokale McD:

'Halv pris på BigMac-vis mobilen'

Teleselskaberne kunne faktisk tjene penge på det.. Hvorfor har de ikke tænkt på den?