PDA

Vis fuld Version : Hvordan ved man hvornår en tandrem skal skiftes???

ck
Sat Sep 29, 2007, 19:51
Jeg har som nogen af jer ved lige købt mig en Opel Agila 1,2 16v comfort fra 2000, den har kørt 102.000 km. , men der er ingen servicebog på den, og hende jeg har købt den af ved ikke, om der har været skiftet tandrem på den nogensinde.

Er der nogen der kan sige mig, hvordan jeg finder ud af hvornår den skal skiftes. Kan en mekaniker se ,om den trænger til at blive skiftes, eller er der nogen, der ved hvor meget lige den model kan køre før tandremmen skal skiftes?
Håber der er nogen der kan hjælpe mig, da jeg er blevet helt bekymret over det.............

pema
Sat Sep 29, 2007, 20:18
Hvis din bil har kørt 102000 km, så er det på tide at skifte tandremmen, tidsintervaller er nemlig ved 100000 km....så skynd du dig på værksted, ellers koster det et nyt topstykke og så bliver det dyrt.

ck
Sat Sep 29, 2007, 20:32
Ok synes bare jeg havde læst det var forskelligt hvornår tandremmen skulle skiftes alt efter mærke/model. Kan man ikke se på tandremmen om den trænger til at blive skiftes? tænker på at hivs nu det skulle vise sig, at den havde været skiftet på et tidspunkt

rtl3213
Sat Sep 29, 2007, 20:40
Ok synes bare jeg havde læst det var forskelligt hvornår tandremmen skulle skiftes alt efter mærke/model. Kan man ikke se på tandremmen om den trænger til at blive skiftes? tænker på at hivs nu det skulle vise sig, at den havde været skiftet på et tidspunkt

ja en mekaniker kan helt sikkert se det på den

ck
Sat Sep 29, 2007, 20:48
ja en mekaniker kan helt sikkert se det på den

Kanon, så kan jeg ligeså godt bare få det tjekket og vente, hvis han nu skulle sige den er ok og ikke behøves at blive skiftet endnu

CorK
Sat Sep 29, 2007, 21:23
I de 4 biler jeg har haft har der siddet et lille mærke i motoren hvor på der har stået hvornår den er blevet skiftet.

ck
Sat Sep 29, 2007, 22:20
Ok, jeg har lige fået at vide af en kammerat, at han mener den bil jeg har kører med kædetræk istedet for tandrem, hvis det er tilfældet, skal man så ikke have noget skiftet på samme måde som med tandrem??? - altså er ikke lige den stor bilekspert som i nok kan høre

XaviDK
Sat Sep 29, 2007, 23:35
I de fleste biler er der skrevet eller mærket i motorrummet et km tal og det er oftest sidste skift af remmen!

Fish
Sat Sep 29, 2007, 23:53
Jeg mener, at det er korrekt, at den har kæde og ikke tandrem. Ring til opel for at sikre dig, at det er korrekt. Hvis det er behøver du ikke tænke på skift.

ck
Sun Sep 30, 2007, 10:04
Har lige talt med Opel og ham jeg talte med mente også at den kørte på kæde, men var ikke helt sikker, så jeg skulle vende tilbage imorgen, når værkstedet var åben. Er det ikke noget man kan se på bilen om den kører med enten det ene eller det andet og i så fald hvordan???

M@nitou
Sun Sep 30, 2007, 10:10
Har lige talt med Opel og ham jeg talte med mente også at den kørte på kæde, men var ikke helt sikker, så jeg skulle vende tilbage imorgen, når værkstedet var åben. Er det ikke noget man kan se på bilen om den kører med enten det ene eller det andet og i så fald hvordan???

Har du ikke en Instuktionsbog på bilen burde næsten tro der stod noget i den om den ellers såg på din model og årgang på nettet og se om ikke du kan får det oplyst et sted

ck
Sun Sep 30, 2007, 10:15
Har du ikke en Instuktionsbog på bilen burde næsten tro der stod noget i den om den ellers såg på din model og årgang på nettet og se om ikke du kan får det oplyst et sted

Der hører ikke nogen instruktionsbog med desværre og jeg har søgt og søgt på nettet og diverse bilsider, men kan ikke finde den oplysning øv øv

M@nitou
Sun Sep 30, 2007, 10:21
Der hører ikke nogen instruktionsbog med desværre og jeg har søgt og søgt på nettet og diverse bilsider, men kan ikke finde den oplysning øv øv

Hehe så må du igang med en skruge nøgle og skille den af og få syn for sagen.. Syns da alligevel det er lidt skræmmende at en opel mand ikke kan svare på det , men det må jo betyde at der er chance for at det kan være kæde eller rem din model har ..

ck
Sun Sep 30, 2007, 10:37
Hehe så må du igang med en skruge nøgle og skille den af og få syn for sagen.. Syns da alligevel det er lidt skræmmende at en opel mand ikke kan svare på det , men det må jo betyde at der er chance for at det kan være kæde eller rem din model har ..

Ja men du ved han var bare bilsælger, de ved sgu ikke altid så meget, de tænker kun på at komme af med bilen:) hi hi må hellere holde mig fra skruenøgle og andet værktøj, så er der nok større chance for der går noget galt ;)

noisy_Cricket
Sun Sep 30, 2007, 11:54
åbn motorhjelmen, kig i venstre side af motoren om der er et plastikdæksel på enden, der dækker en stor del af hele siden på motoren og topstykket..

er der intet dæksel, er der kæde... er der dæksel er der tandrem..

2my
Sun Sep 30, 2007, 22:01
mht instruktions bog, så hør hos Opel, biblioteker eller gamle bog butikker om de har én liggende :)

Sådan fandt jeg en dengang jeg ha'de en renault..

ck
Mon Oct 01, 2007, 11:21
mht instruktions bog, så hør hos Opel, biblioteker eller gamle bog butikker om de har én liggende :)

Sådan fandt jeg en dengang jeg ha'de en renault..

ok, jeg talte med Opel idag og de kunne bestille både instruktionsbog og servicebog hjem for 250 kr. så det var fint nok. Der var en autoophugger i hammershøj der ville 262,50 for blot instruktionsbogen, som ikke engang var ny - dårlig stil..........

Nå men fandt også ud af at min bil kører med kædetræk, så der er ikke noget at tænke på i den retning foreløbig.............:)