PDA

Vis fuld Version : I retten d. 1 aug... Hvordan skal jeg forberede mig?

Sider : [1] 2 3

Ratata
Sun Jul 15, 2007, 18:09
hejsa allesammen...

Jeg står og skal i retten d. 1 august pga det røveri jeg var udsat for... men hvordan skal jeg forberede mig rent mentalt?? Hvad kan jeg forvente derinde??

Jeg har bedt om at få politi ved mig mens jeg er op og vidne og mens vi går forbi hinanden i retten... Jeg ville så nødigt pande dem en derinde...

Jeg kan mærke mit had til dem, derfor jeg har bedt om det... Men jeg kan jo ikke være sikker på hvordan jeg vil reagere når jeg igen ser de 3 sammen som har ændret mit liv... Det kan jo også være at jeg falder helt over i den anden groft, og igen bliver ofret...

Jeg ville normaltvis spørge min psykolog til råd, men han er desværre på ferie hele juli... Så det kan jeg jo desværre ikke...

Nogen som har nogen gode råd til mig??

Nuke
Sun Jul 15, 2007, 18:15
Du skal bare prøve at slappe helt af, for der er ikke så meget andet du kan gøre, dommeren snakker ud fra hele forløbet, så det er ikke fordi du skal sige så meget andet end stort set JA og NEJ og så nogle småting...

Det er jo ikke lige som i USA. Håber du kan bruge det til noget.

Ratata
Sun Jul 15, 2007, 18:23
Det kunne jeg i hvert fald...

Men de drenge har i hvert fald haft travlt, der er 19 anklage punkter udover væbnet røveri, her i blandt, frarøve gamle damer deres tasker... Så det tager 3 dage før retten er ovre... Men jeg skal jo kun ind den ene dag, og så kan jeg selv vælge at afhøre det sidste og se dem få deres straf...

Storskrald
Sun Jul 15, 2007, 19:20
Jo mere ro og respekt du kan udvise i retten, jo bedre er det for alle parter.
Sæt dig ikke ned på deres niveau ved at lade følelserne tage over.

Pøj pøj med det :)

Ratata
Sun Jul 15, 2007, 20:00
Tror jeg virkeligt er svær ikke at lade følelserne tage over når det var så groft som det var...

Der er mange ting som gør er jeg ikke er sikker på jeg kan styre mig: grovheden, det var ubegrundet, og jeg havde hjulpet bagmanden så meget som jeg har...

Vi sad for fanden og drak bajer sammen dagen før... Det kan jeg bare ikke forholde mig til...

Men jeg vil prøve ikke at lade følelserne tage over...

Banzon
Sun Jul 15, 2007, 21:12
Har selv lige været i retten, og det bedste råd jeg kan give dig er at du prøver at gennemgå nøjagtigt hvad du mener der skete inden du møder.

De vil normalt gerne have at det er dig der fortæller nøjagtigt hvad der skete, og forsøger at få alle detaljer med, hvem sagde hvad, hvor stod han da han slog med det bat o.s.v.

Deres forsvarer må jo også gerne udspørge dig, og forvent at han kommer ind på hvad kunne være grunden til at de opsøgte dig, har de kontaktet dig før o.s.v.

Som andre også skriver, så vil det virke mere troværdigt af dig hvis du optræder fattet og præcist, kort fortæller hvad du skal og ikke værdiger de anklagede et blik, dem er du færdig med ik´
Du bliver jo heller ikke større af at være den der er opfarende og dum vel ;-)

Men forvent at det ikke er spor sjovt, så kommer du nok letter igennem det, modsat hvis du regner med at det bare er en times underholdning, så bliver du nok mere berørt af det bagefter.

Good luck :-)

Ratata
Sun Jul 15, 2007, 21:28
De vil normalt gerne have at det er dig der fortæller nøjagtigt hvad der skete, og forsøger at få alle detaljer med, hvem sagde hvad, hvor stod han da han slog med det bat o.s.v.

Deres forsvarer må jo også gerne udspørge dig, og forvent at han kommer ind på hvad kunne være grunden til at de opsøgte dig, har de kontaktet dig før o.s.v.

Som andre også skriver, så vil det virke mere troværdigt af dig hvis du optræder fattet og præcist, kort fortæller hvad du skal og ikke værdiger de anklagede et blik, dem er du færdig med ik´
Du bliver jo heller ikke større af at være den der er opfarende og dum vel ;-)

Men forvent at det ikke er spor sjovt, så kommer du nok letter igennem det, modsat hvis du regner med at det bare er en times underholdning, så bliver du nok mere berørt af det bagefter.

Good luck :-)[/QUOTE]

Jeg har skrevet det hele ned, og må jo også læse min forklaring som jeg gav politiet...

Grunden til det hele (Ifølge Rikke Rosenberg, hende jeg har som kriminal betjent), var et kæmpe skænderi mellem Jonas (bagmanden) og hans kæreste, så havde han sammen med 2 kammerater spist en masse robber, og i en robber psykose gået igang med at ringe rundt og til sidst fandt mig hjemme.

Jeg vil prøve at forholde mig rolig, men tror bare det bliver svært...

Jeg tror det bliver hårdere end jeg overhovedet kan forestille mig...

ck
Tue Jul 17, 2007, 21:49
som nogen har været inde på, vil du blive spurgt om hele forløbet og hvad der er sket forud og hvor du kender vedkommende fra osv., det er ofte ret detaljeret, har arbejdet som retssekretær på et tidspunkt, så kender rimlig godt til det.

Men det plejer nu at foregå under forholdsvis rolige omstændigheder, og hvis du ønsker at de skal se dig som den fornuftige og troværdige, er det i hvert fald vigtigt at du bevarer roen og overblikket uanset hvor svært det er for dig.

Du skulle jo nødig sætte dig selv i dårligt lys.

Men hvis de er anklaget for 19 forhold, så bliver det da en langvarig retssag, men man må da håbe de får den straf de fortjener.................

pøj pøj med det..............

Ratata
Tue Jul 17, 2007, 22:13
som nogen har været inde på, vil du blive spurgt om hele forløbet og hvad der er sket forud og hvor du kender vedkommende fra osv., det er ofte ret detaljeret, har arbejdet som retssekretær på et tidspunkt, så kender rimlig godt til det.

Men det plejer nu at foregå under forholdsvis rolige omstændigheder, og hvis du ønsker at de skal se dig som den fornuftige og troværdige, er det i hvert fald vigtigt at du bevarer roen og overblikket uanset hvor svært det er for dig.

Du skulle jo nødig sætte dig selv i dårligt lys.

Men hvis de er anklaget for 19 forhold, så bliver det da en langvarig retssag, men man må da håbe de får den straf de fortjener.................

pøj pøj med det..............

Jeg kan rent faktisk ikke huske hvor vi kender hinanden fra... Tror det måske er fra en fest af, eller med unlock... er ikke sikker

Jeg er helt sikker på at det bliver meget svært for mig, men vil prøve at forholde mig rolig...

Men ved jo ikke hvordan jeg vil reagere når jeg ser dem samlet igen...

Retssagen er beregnet til at tage 3 dage, 1-3 august

Glæder mig bare til det er overstået...

2my
Thu Jul 19, 2007, 12:31
Det bliver en rigtig lang retssag så.. :-o

Men du bliver kaldt op som den første, og giver din forklaring.. Så spørger anklager og derefter forsvarer dig om spørgsmål..

Derefter skal dommeren læse det hele op igen, så det kan blive skrevet ind på computer.. Og det tager pænt lang tid :S I min sag var det mig, og 3 vidner.. Det tog ialt 2½ time :S

Men mit bud er at når der er SÅ alvorlig sag, så kommer I ikke til at gå forbi hinanden. Da det er SÅ stor en sag, så er der nok mere sikkerhed og større lokale.. Men du skal holde dine følelser i ro, oz selvom det er pisse svært når man hører de andre folk lyve :S

Bo Møller
Thu Jul 19, 2007, 12:47
Jeg vil komme med et par enkelte råd, så kan du tage dem af dem du har lyst til. Min baggrund for at kunne udtale mig, er at jeg er uddannet jurist, og har arbejdet i retten. derudover har jeg været anklager en periode, så har efterhånden set rigtig mange forskellige typer i retten.

- Først og fremmest så skal du huske, at det er retssystemets opgave - og altså ikke din - hvorvidt de anklagede skal dømmes eller ej. Så det med at tænke at "det her må jeg nok hellere svare, så lyder de mere skyldige..." GLEM DET! Det er ikke din opgave at afgøre hvad der skal ske og ikke skal ske i en retssag. Du skal bare fortælle hvad der er sket, hvad der var optakten, og hvad der REELT fandt sted. Det er også helt i orden hvis du ikke lige kan huske det. I sådanne tilfælde vil anklageren som regel tage politirapporten og spørge om det kan passe, at du har forklaret sådan og sådan.

- Der er ikke noget at være bange for i retten. Selvfølgelig er det ubehageligt at stå ansigt til ansigt med dem igen. Men retten har altså en ret sjov effekt på de tiltalte. Jeg har gennem flere års arbejde med sådanne sager, endnu ikke set en tiltalt som hverken på den ene eller den anden måde kunne true vidner i retten.

- Med hensyn til din egen reaktion, så nævner du at du er bange for at "pande dem en"... det håber jeg sandelig ikke du er, da dette vil blive karakteriseret som overlagt vold, og resultere i minimum 40 dage ubetinget i fængsel!!

- Vigtigst af alt: Husk du er i retten som en hjælp til at få klarlagt hvad der reelt skete, og der derfor ikke er nogen der "forventer" noget af dig. Svar så godt som muligt på spørgsmålene, og husk ærligheden.

- Der hvor du sidder i retssalen vil du nemt kunne undgå at kigge på de tiltalte mens du afgiver forklaring. Sørg for at kigge på anklageren eller dommeren, så "glemmer" du nemmere omgivelserne. Derved bliver det egentlig bare en samtale, som dem du har haft hos politiet.

Held og lykke med det.
/Bo Møller

Ratata
Thu Jul 19, 2007, 14:52
Tak for de gode svare... Dem vil jeg tage til mig...

Nogen der har nogen ide om hvor længe det vil tage for mig at blive afhørt??
Det skal her siges at det er en ren tilståelses sag... Jonas har forklaret hvad der er sket, og det stemmer meget godt overens med hvad der er sket, bortset fra han siger at Nick ikke havde battet og slog mig med det, jeg vil dog stadog fastholde min forklaring som jeg mener det er sket...

FireBart
Fri Jul 20, 2007, 20:03

Det skal her siges at det er en ren tilståelses sag... Jonas har forklaret hvad der er sket, og det stemmer meget godt overens med hvad der er sket, bortset fra han siger at Nick ikke havde battet og slog mig med det, jeg vil dog stadog fastholde min forklaring som jeg mener det er sket...

Nu har jeg ik li læst om hvad der er sket i din sag. Men har selv oplevet at være i retten 3gange(Offer,Vidne og overhøring) og begge gange jeg sku afklare forklaring har det taget ca. 30min. Først spørger de generelt ind, hvad man har lavet på pågældende tidspunkt osv. Så spørger de indtil situationen, og til sidst så læser de alt i gennem af det du har sagt og så skal du så sige om det er det du mener, og og der er noget der skal rettes. Nogle råd som jeg vil give med på vejen er bliv helt afklaret med hvad der skete. Hvem gjorde hvad og hvis skyld var det at det skete. Den ene gang spurgte de mig om det var fuldkommen "hans" skyld og jeg sagde nej, og kan i dag se jeg skulle ha sagt ja, da det var 100% hans skyld. Men grundet situtaionen ændrede jeg min mening og jeg blev usikker. Derfor gå det i gennem masser af gange og bliv helt sikker i din sag. Så hvis de f.eks siger hvor mange gange slog de dig (f.eks) så kan du sige 5gange hvis det var det det var. I steden for at blive i tvivl når man sidder derinde.
Forsvaren kan også virke meget irreterende/prøve at skyde hul i din forklaring. Jeg blev spurgt om klokken hvad skete det og det, og skete det før og efter. Og til sidst fik han forvirret mig fuldkommen så jeg ik andte noget. Der kan jeg se jeg sku ha sagt at det ved jeg simpelthen ik til nogle af tingene.
Det kan ik undgås at være nervøs, og de plejer som regel at være pisse søde så der er slet ik noget der.

Du kan bare spørge hvis det er, evt. også hvis der er noget jeg har skrevet utydeligt.

Stef

ck
Sun Jul 22, 2007, 17:29
Det bliver en rigtig lang retssag så.. :-o

Men du bliver kaldt op som den første, og giver din forklaring.. Så spørger anklager og derefter forsvarer dig om spørgsmål..

Derefter skal dommeren læse det hele op igen, så det kan blive skrevet ind på computer.. Og det tager pænt lang tid :S I min sag var det mig, og 3 vidner.. Det tog ialt 2½ time :S

Men mit bud er at når der er SÅ alvorlig sag, så kommer I ikke til at gå forbi hinanden. Da det er SÅ stor en sag, så er der nok mere sikkerhed og større lokale.. Men du skal holde dine følelser i ro, oz selvom det er pisse svært når man hører de andre folk lyve :S

Der må jeg lige korrigere dig, dommernen læser det ikke op for at det skal skrives ind til sidst bliver kunne afgørelsen læst op, og det skal naturligvis også skrives ind, men der er en retssekretær med inde og skrive under hele retssagen.............ellers bliver det optaget på bånd undervejs............

ck
Sun Jul 22, 2007, 17:32

En tilståelsessag går altid hurtigere, men der skal jo stadig vidneforklaringer osv, men jeg vil da gætte på, at du må forlade retsalen, når du har afgivet vidneforklaringer, hvis ellers de ikke mener der er mere du kan bidrage med............

Banzon
Sun Jul 22, 2007, 23:26
Og hvis du ikke er den første der skal afgive forklaring bliver du først kaldt ind når det er din tur (for mig betød det ventetid på en times tid sidste gang, var indkaldt til kl 0915 og de startede først kl 0930 da vedkomne ikke var mødt op men skulle afhentes af politiet ;-)

Første gang var jeg nummer 4 i en rimelig stor sag om tyveri af biler, økonomisk svindel o.s.v. og der kom jeg ind som nummer 4 og det betød at jeg ventede i 2 1/2 time, men fik jo så også 120.- i vidnegodgørelse, da jeg jo skulle have haft årsopgørelser m.v. med for at få for tabt arbejdsfortjeneste, men skidt med det :-) :-)

Ratata
Sun Jul 22, 2007, 23:43
Jeg er den første der skal ind, eller det tror jeg da... Kan ikk se hvem der ellers skulle kaldes ind??

Jeg kan da godt mærke jeg begynder at blive lidt nervøs for hvor meget jeg har glemt... Men må jo heldigvis læse mine vidneforklaring igennem inden jeg kommer ind og får genopfrisket min hukommelse

M@nitou
Wed Aug 01, 2007, 18:13
Hva så batmand hvordan gik det så ????

Ratata
Wed Aug 01, 2007, 18:22
Gik faktisk bedre end jeg havde troet... Selvom jeg sys deres forsvare svarede på en masses spørgsmål uden mening... Jeg brugte næsten 2 timer derinde...

Det var dog rimeligt ubehageligt at sidde så tæt på dem igen og hele tiden have øjenkontakt...

Men da jeg var færdig i retten kom ham Jonas havde med i retten hen til mig... Sådan et rimeligt stort brød... :razz:

Han fortalte mig så at han var hans bror, og han skulle undskylde mange gange på hans vegne,, han var ked af det som var sket, at Jonas han angrede det mange gange og at jeg ikke skulle være nervøs for at de kom, og ved ikke hvorfor, men jeg skulle altså have hans mobil nummer, selvom som han sagde "du ikke stoler på mig eller min familie"...

Men sq rart at det er overstået...

Jeg ved ikke hvad dommen bliver endnu, får jeg først at vide d. 3 i denne mdr

Whooper
Wed Aug 01, 2007, 20:55
Gik faktisk bedre end jeg havde troet... Selvom jeg sys deres forsvare svarede på en masses spørgsmål uden mening... Jeg brugte næsten 2 timer derinde...

Det var dog rimeligt ubehageligt at sidde så tæt på dem igen og hele tiden have øjenkontakt...

Men da jeg var færdig i retten kom ham Jonas havde med i retten hen til mig... Sådan et rimeligt stort brød... :razz:

Han fortalte mig så at han var hans bror, og han skulle undskylde mange gange på hans vegne,, han var ked af det som var sket, at Jonas han angrede det mange gange og at jeg ikke skulle være nervøs for at de kom, og ved ikke hvorfor, men jeg skulle altså have hans mobil nummer, selvom som han sagde "du ikke stoler på mig eller min familie"...

Men sq rart at det er overstået...

Jeg ved ikke hvad dommen bliver endnu, får jeg først at vide d. 3 i denne mdr

rart at høre at det gik godt :)
Og nu er det da ihvertfald overstået...
Det var da også stort af broderen at komme hen .. på trods af at man næsten syntes at det bar manglede.. :-?